Thuis - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu Thuis - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu

Thuis

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

22 April 2011 | Nederland, Zwolle

Hoi allemaal,

na de paar onsamenhangende zinnen uit Valencia (ik snap niet zo goed hoe een ipad werkt), nu een verhaaltje over hoe het echt was. 3,5 dag lijkt niet veel, maar is met ons tempo genoeg tijd om alles te bekijken.

Dinsdag ging ik op tijd naar Schiphol, zodat ik daar ter plekke een statiefje kon aanschaffen voor mijn camera. Dat was in 1 minuut gelukt, dus toen heb ik buiten van de zon en de tulpen genoten. Om half 4 ongeveer kwamen we in Valencia aan en na wat gestuntel met de metro-kaartjes en de eerste kennismaking met de Spaanse taal, liepen we om 4 uur al ons hotel binnen. Daar bleek het personeel van zeer goede wil en weinig Engelse woorden te zijn, maar dat was geen probleem. Wij kregen onze kamer met uitzicht op een gele muur (maar wat maakt het uit sls je er alleen maar slaapt) en om 4.15 uur konden we weer naar buiten om in sneltreinvaart kennis te maken met de binnenstad. Eerst maar eens even voor de volgende dag een fiets reserveren...de tekst "we speak English" bleek niet op waarheid te berusten en tja, toen moest ik natuurlijk in mijn beste Spaans voor elkaar krijgen dat we wel graag 2 fietsen wilden huren, maar dat we die pas de volgende ochtend ipv dezelfde avond terug wilden brengen. Maar dat was uiteindelijk helemaal duidelijk, iedereen weer tevreden. Daarna de hele binnenstad bekeken (belachelijk veel mooie gebouwen), heel veel trappen beklommen (2 torens en daarnaast nog alle kleine trapjes, ik heb nu nog spierpijn) en natuurlijk gegeten: eerst maar even een crepe als tussenhapje, zodat we geheel volgens Valenciaanse traditie pas om 9 uur ons echte eten bestelden. Uiteindelijk waren we rond half 12 weer terug bij het hotel, waar we eerst op de stoep zijn gaan zitten om nachtfoto's van het mooie gebouw ernaast te maken. Niemand keek heel raar naar ons, dus het gebeurt vast vaker. Die nacht slecht geslapen (bloedje heet in de kamer) maar de volgende ochtend natuurlijk paraat.

Woensdag was onze fietsdag: eerst de fietsen gehaald, toen ergens ontbeten en daarna met de fiets geprobeerd de kleine straatjes te gebruiken. Dat was heel moeilijk want er zijn bijna geen kleine straatjes de goede kant op en bovendien is er overal eenrichtingsverkeer. Uiteindelijk dus gewoon over 4-baans wegen en rotondes gefietst. Uiteindelijk kwamen we bij het begin van de Turia-tuinen en vandaar konden we heerlijk 9 km door dat park fietsen. Prachtig, niet te warm en lekker wat beweging. Uiteindelijk kwamen we bij de Ciudad des artes en daar hebben we minstens 100 foto's gemaakt, want dat zijn waanzinnige gebouwen. Daarna met de fiets naar het strand. Bij de ciudad kwamen we al geregeld barca- en real-supporters tegen, maar bij het strand werden we langzaam aan wat overspoeld...bleek dat de finale van de copa del rey in Valencia was! Na kort pootje baden in de Middellandse zee zijn we neergestreken op een terras voor iets te veel zon (en rose) met naast ons real supporters die elke 5 minuten begonnen te zingen. Super gezellig natuurlijk! Eind van de middag weer terug gefietst naar de ciudad voor het avondeten en na de schemering terug naar de gebouwen voor een uur avondfotografie. Daar zat nog enige haast bij, want de 2e helft wilden we wel graag in het centrum bekijken. Was opeens wel veel gemakkelijker fietsen, als de stad uitgestorven is. Uiteindelijk was de wedstrijd bedroevend slecht en aangezien de meeste Valencianers barca-supporters waren, was de winst van real ook niet heel fijn.
Na 12 uur eindelijk terug in het hotel en deze nacht wederom erg slecht geslapen (raam open ivm de hitte, maar nogal veel volk op straat, dus veel lawaai).

Donderdag begon droog en daar waren wij al heel blij om. Maar het was wel meteen grijs en in 1 ochtend hebben we daarom onze overgebleven sight-seeing in sneltreinvaart gedaan. Daarna maar weer een terrasje gepakt totdat het echt begon te regenen en de parasol door de wind opsteeg en bijna mijn maag perforeerde...na wat excuses en het betalen van de rekening van het eten (da's dan weer jammer) terug naar de ciudad gegaan om het natuurwetenschappelijk museum dan maar van binnen te bekijken. Dat bleek met onze beperkte Spaanse woordenkennis niet heel interessant, al hebben we best nog wat leuke testjes gedaan (hoe hoog kun je springen e.d.). Daarna werd het droog en zijn we eerst maar eens terug naar het hotel gegaan om een uurtje te slapen (daar waren we echt aan toe). Daarna terug naar ons leukste restaurant en tot 11 uur daar gebleven.

Vrijdag zou het nog slechter weer worden en dus sliepen we eerst maar eens uit tot 9 uur. Heerlijk! Daarna keken we uit het raam en was de lucht straalblauw. Dus moesten we vaart maken om meteen naar buiten te gaan. Gedeeltelijk de grijze gebouwen van donderdag opnieuw bekeken en die waren nu veel leuker met blauwe lucht. Daarna nog een multi culti wijk bekeken, maar daar was niets aan. Uiteindelijk dus maar weer een terrasje gepakt voor een biertje met een chocolade taart. Daarna tijd om naar het vliegveld te gaan en de terugreis te aanvaarden. Dat ging allemaal prima en ik heb nu net de soep op (ik ben helemaal gewend aan laat eten).

Wat blijft het meeste bij van Valencia? Dat het echt super leuk is. Veel te zien, lekker klimaat, niet te veel toeristen (behalve op goede vrijdag). Iedereen drinkt bier op elk tijdstip van de dag. Fietsen doen alleen toeristen. Politie doet de hele dag niets. Kerken zijn vreselijk goudkleurig van binnen. Het leven is niet erg duur. De meeste spanjaarden kunnen wel een beetje engels, maar een volzin zeggen is niet zo heel handig. Mijn Spaans is best aardig, maar een volzin zeggen lukt niet. Maar bovenal zijn de mensen er erg aardig.

De foto's volgen natuurlijk nog maar ik heb er meer dan 400 en die zijn meestal niet recht genomen en bovendien zitten er 2 stofjes in mijn camera. Maar om vast wat te laten zien zal ik even 10 foto's van de sfeer plaatsen.

• 23 April 2011 - 15:07

Carola:

Veel spaanse steden gezien maar nooit Valencia. Ziet er top uit zeg, hele mooie stad lijkt me.