Joepie! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu Joepie! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu

Joepie!

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

15 Augustus 2011 | Nederland, Zwolle

Hoi hoi,

na zo'n zomerse dag als vandaag krijg ik al helemaal zin in de zomervakantie. En goed nieuws: de reis gaat door!!! Nou ja, niet de reis van Koning Aap...na mij had niemand meer geboekt en dus hoorde ik vorige week dat hij definitief niet doorging. Als alternatief dus de reis van Shoestring, maar het omboeken ging opeens met woorden als "waarschijnlijk geen probleem" en "nog niet definitief" gepaard en dus was ik superblij toen ik vanmiddag een mailtje kreeg, waarin de omboeking bevestigd is. Heerlijk dus dat het nu definitief doorgaat, met hetzelfde excursiepakket.
In plaats van 2 medereizigers heb ik er nu opeens 13, waarvan 1 alleenreizende vrouw uit 1983. Dus we zullen wel samen op de kamer ingedeeld worden. De rest zijn 6 stellen, waarvan er 3 rond mijn leeftijd zijn en de andere 3 zijn wat oudere stellen (nou ja, wat is oud...iets ouder dan 50). Het aantal alleenreizenden is niet zo groot, omdat er 1 maand eerder en 1 maand later single-reizen op de planning staan. Die zijn helemaal volgeboekt, want er is natuurlijk niets belangrijker op vakantie dan een kerel aan de haak slaan...Tja, dat festijn mis ik dus, kan ik me mooi op de vakantie zelf richten...Mijn vorige medereizigers heb ik nog niet op de lijst zien staan, dus misschien dat zij een andere optie hebben gekozen.

De voorbereiding was voor de zekerheid al in volle gang gezet: zonnebrand factor 50 aangeschaft. Het is er dan misschien niet heel warm (18 graden) maar omdat het grootste deel van de reis zich boven de 2000 meter afspeelt, is de zonkracht bij weeronline 10 of 11+ (hoger bestaat blijkbaar niet). Belangrijk dus om toch te smeren, dan maar even wat minder vitamine D aanmaak...
Een ander punt van de hoogte is de kans op hoogteziekte. Als apotheker grijp je natuurlijk al snel naar de pillen en dus was het plan om preventief acetazolamide te gaan slikken, zodat ik niet de helft van de tijd met hoofdpijn rondloop. Maar ja, dan moeten de bijwerkingen natuurlijk niet erger zijn dan de kwaal. Daarom heb ik me zaterdag maar eens aan een proefdosering gewaagd. Na driekwartier werd ik me toch een portie duf! Tjonge, ik snapte meteen waarom je hier niet mee mag autorijden...Maar na een wandeling in de frisse lucht was het eigenlijk na een half uurtje ook wel weer weg. Rest van de dag nergens last van gehad, ook niet in de ontrade combinatie met alcohol (je kunt toch beter van te voren uitproberen dan ter plekke). Ik weet niet waar die dufheid vandaan kwam, want met de kinetiek gegevens lijkt het me eigenlijk behoorlijk onwaarschijnlijk dat het van de acetazolamide zelf komt. Maar al met al was het een prima ervaring en zeker de moeite waard om mee te nemen op reis.
Op zich zijn de meeste etappes niet al te veel stijging, behalve dag 4 (zeeniveau naar 2325 meter) en van dag 6 (van 2325 meter naar 4950 meter hoogte rijden en dan weer dalen om op 3600 meter te slapen). Eigenlijk moet je boven de 2500 meter maar met maximaal 500 meter stijgen per slaapplaats. Op dag 13 stijgen we nog eens van 3660 naar 4090 (binnen de norm). Tja, ik ga in ieder geval rond dag 6 slikken en daarna kijk ik wel hoe het gaat.

Behalve de medicijnen zijn de meeste andere zaken al aanwezig of aangeschaft (nieuwe rugzak, polarisatiefilter). Het enige wat ik nu nog ga aanschaffen is een brilletje: bij de opticien kwam ik erachter dat ik met bril letters op afstand opeens veel scherper zag en dus is het de moeite waard om de wereld in het vervolg door een bril te bekijken. Al weet ik niet of ie meegaat op reis, want hoe vaak moet ik daar nou naar letters kijken? Mijn Spaans is tot nu toe geen stap verder gekomen dan in Valencia, dus daar hoef ik het niet voor te doen...

Nou nog hopen dat het tot half september in Nederland ook nog even zomers wordt...

  • 15 Augustus 2011 - 17:03

    Wouter:

    Ik ben jaloers op zo'n hoogtestage. Vergeet je niet een hematocrietbepaling vooraf en achteraf te doen?

  • 15 Augustus 2011 - 17:05

    Hilde :

    Kan dat niet alleen in het ziekenhuis of heb je daar ook thuisapparaatjes voor?

  • 15 Augustus 2011 - 17:08

    Carola:

    Top dat je reis doorgaat!
    Ik heb af en toe ook het idee dat ik aan de bril moet, zou het de leeftijd zijn....ik heb ook al 5 grijze haren (trek ik uit!).

    Wat die singles reis betreft, ik geloof niet dat het doel is daar een kerel aan de haak te slaan. Het heet ook wel alleengaanden reis en is razendpopulair omdat sommige bestemmingen nu eenmaal niet zo tof zijn om in je uppie te doen en een groep dan wel handig is. Tja joh, ik als single weet er alles van ;) Mijn tennisreis was ook een singlesreis. Er waren precies 3 vrijgezellen mee (van de 24 deelnemers), die waren.....vrouw :)

  • 15 Augustus 2011 - 17:10

    Carola:

    n.b etappe 4 zou ik me totaal geen zorgen om maken want dat doe je op wintersport ook, zelfs wel van 1000 naar 3600 meter. Maar etappes 6 en 13 klinken pittig. Al weet je nooit hoe je lijf erop reageert. De een heeft in de skigondel al last de ander vergaat het prima op 5000 meter. Succes met je experiment of was het een eenmalige dosering?

  • 15 Augustus 2011 - 19:06

    Mirjam:

    Super dat de reis nu defintief door gaat! Het aftellen kan nu dus echt beginnen!

  • 17 Augustus 2011 - 08:31

    Elke Leunen:

    Geweldig, dat jij deze reis nu toch kunt maken. Geniet ervan!!
    Wij hebben geboekt en nu blijkt opeens dat er niet genoeg deelnemers zijn. Tot 21 dagen voor aanvang van de reis blijft het afwachten of de reis doorgaat.

  • 17 Augustus 2011 - 11:50

    Marieke:

    Tof dat je nu eindelijk heb gehoord dat je vakantie doorgaat. Ben stiekum wel een beetje jaloers. Mag dat?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zwolle

Peru en Bolivia

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2011

Filmpjes

14 Oktober 2011

Foto's

11 Oktober 2011

Weer thuis

08 Oktober 2011

Spierpijn in de vingers

04 Oktober 2011

Weer meer zuurstof n de lucht
Hilde

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 56596

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 24 Juni 2015

De grootste reis van ons leven

07 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Kroatie

14 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Rondje Ijsland

30 September 2012 - 06 Oktober 2012

Back to Rome

09 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Het wilde westen

08 April 2012 - 14 April 2012

Corsica

17 September 2011 - 10 Oktober 2011

Peru en Bolivia

19 April 2011 - 22 April 2011

Valencia

25 September 2010 - 17 Oktober 2010

Afrika deel 3

29 September 2009 - 22 Oktober 2009

2e keer Afrika

10 September 2008 - 03 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: