Weer een nieuw land - Reisverslag uit Leusden, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu Weer een nieuw land - Reisverslag uit Leusden, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu

Weer een nieuw land

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

23 Mei 2014 | Nederland, Leusden

Nog twee weken werken en dan is het zover: zomervakantie! Omdat we nog zo druk zijn, komt het een beetje snel, maar nu we beginnen met de voorbereiding komt het vakantiegevoel vast vanzelf!

Dit jaar gaan we niet vliegen maar gewoon met eigen auto. Lekker gemakkelijk inpakken dus, want er kan altijd meer bij ;-).
Het plan is om in 2 of 3 dagen naar onze eerste bestemming te rijden, Porec in Kroatie (1300 km vanaf Utrecht). Komen we ook meteen door Slovenie, dus weer een landje er bij! De overstromingen op de balkan op dit moment zijn in Bosnie en Servie en niet zozeer in Kroatie en volgens mij al helemaal niet in het deel waar wij komen. Je weet natuurlijk nooit of er toch niet een hotel is weggespoeld, maar de hotellijst hebben we ook nog niet, dus dan kiezen ze maar een ander hotel voor ons.

We hebben in Kroatie tien dagen en we reizen elke twee dagen naar een ander hotel. Als het goed is wordt dit dus de meest relaxte vakantie van de laatste jaren, met ook nog een lekker weer. Al hoop ik dan weer niet op 30 graden want mijn velletje is nog niet aan de zon gewend! Maar op dit moment is het er lekker 23 graden en dat zou toch ideaal zijn.

Wat gaan we doen? Nou, natuurlijk niet niks, dat zou te relaxed zijn tenslotte. Er is genoeg te beleven en zie. In Istrie, de streek waar we reizen.
Zo zijn er veel leuke vissersdorpjes, oude steden, en Romeinse monumenten. Daarnaast kunnen we menig grot met stalactieten bekijken of bijvoorbeeld de zoutpannen bij Secovlje. De kust waar we langs rijden is rotsig en daardoor is het zeewater er helder en dus hebben we zelfs een snorkelset aangeschaft, zodat ik zwemmen ook leuk vind. Verder gaan we gewoon van het goede leven genieten met een wijntje en lekker eten.

De tweede helft van de tien dagen worden de pittoreske stadjes meer afgewisseld met natuurschoon. Ze heb ik in mijn uittreksel van de reisgids woorden staan als 'natuurpark', 'kliffen', 'kloof' en 'wandel/fietsgebied'. En uiteraard bezoeken we Plitvice, dat geldt als een van de mooiste Europese natuurgebieden met zestien meren (kristalhelder, blauwgroen) en tientallen watervallen. Nu ik deze paar zinnen typ, komt het me voor dat de relaxedheid ook dit keer wel mee zal vallen: veel te veel te zien!

Na 10 dagen Kroatie plakken we er waarschijnlijk nog wat dagen Italie aan vast. Via Venetie rijden we naar de Dolomieten. Niets geboekt, zodat we lekker zelf kunnen bepalen hoe of wat, mede afhankelijk van het weer. Ik heb er eens eind juni gekampeerd met sneeuw en regen, dus wie weet is het idee van lekker op ons terras in eigen tuin zitten dan veel aantrekkelijker. Maar liever natuurlijk mooi weer, want romantisch Venetie en de bergwandelingen in de Dolomieten lijken me een heerlijke afsluiting van de vakantie.

En dan....dan hopen dat het Nederlands elftal het tegen alle verwachtingen in toch goed doet, dan kan ik alsnog ons huis oranje verven en de finale meemaken ;-).

  • 23 Mei 2014 - 13:39

    Jenneke Vos:

    Leuk!! Daar wil ik ook nog wel een keer naar toe, Kroatie, dus ik hoor graag hoe het bevallen is!
    Fijne vakantie alvast!!

  • 25 Mei 2014 - 12:26

    Carola:

    Hoi. Klinkt goed. En het wordt echt heel relaxed hoor! Die stadjes zijn namelijk prachtig maar allemaal piepklein dus je bent er best snel door om weer op het terras te zitten ;)
    En als je toch grotten wilt zien dan kan je dat beter in Slovenie doen, die zijn veel mooier. Als je nog meer tips wilt hebben laat het maar weten. Al heb ik van deze vakantie nooit een fotoboek gemaakt dus het wordt wat lastig reproduceren zo na 6 jaar.
    Veel plezier met de voorpret. Groetjes Carola

  • 25 Mei 2014 - 12:36

    Carola:

    Ben ik nog even met de foto's erbij:
    Brijuni was echt vreselijk. In megagrote groepen ga je in een of ander karretje door dat park, zelf daar loslopen mag niet, was echt een drama.
    De grotten in Slovenie heten Skocjanske. Je hebt ook nog veel grotere, maar wij waren in Juli dus mega hoogseizoen en dus gekozen voor de kleinere minder drukke grotten.
    Vela Draga was een mooi gebied om te wandelen, maar ik kan me herinneren dat het voor mij nog wat uitdagend was (heel steile rotswanden) want ik was herstellende van gescheurde enkelbanden.
    Verder idd al die schattige stadjes. En wij vlogen op Trieste (Italie) en dat was een erg mooie stad.
    Hopelijk heb je hier nog wat aan. Lfs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leusden

Kroatie

10 daagse autoreis

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2014

weer thuis

19 Juni 2014

bella italia

15 Juni 2014

regen en onweer

11 Juni 2014

toch nog 14 graden

08 Juni 2014

oostenrijk
Hilde

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 56543

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 24 Juni 2015

De grootste reis van ons leven

07 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Kroatie

14 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Rondje Ijsland

30 September 2012 - 06 Oktober 2012

Back to Rome

09 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Het wilde westen

08 April 2012 - 14 April 2012

Corsica

17 September 2011 - 10 Oktober 2011

Peru en Bolivia

19 April 2011 - 22 April 2011

Valencia

25 September 2010 - 17 Oktober 2010

Afrika deel 3

29 September 2009 - 22 Oktober 2009

2e keer Afrika

10 September 2008 - 03 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: