toch nog 14 graden - Reisverslag uit Slatina, Roemenië van Hilde - WaarBenJij.nu toch nog 14 graden - Reisverslag uit Slatina, Roemenië van Hilde - WaarBenJij.nu

toch nog 14 graden

Blijf op de hoogte en volg Hilde

11 Juni 2014 | Roemenië, Slatina

Zo even uitpuffen op de hotelkamer met wifi en Frank slaapt, dus tijd voor Een verhaaltje.

De reis naar Kroatie verliep na Duitsland voorspoedig. Alleen van Munchen naar Salzburg hadden we een paar km file maar verder helemaal niets. In Oostenrijk hadden we een leuk pension met koele kamer en uitzicht op bergen met een klein beetje sneeuw. Een fijne tussenstop na een dag rijden. De volgende ochtend hebben we Oostenrijk doorkruist, maar helaas weinig sneeuw gezien. Wel veel tunnels, maar dat reed ook prima en daar was t een paar graad koeler. In Slovenie hebben we bij Bled een tussenstop gemaakt bij een mooi meer. En toen kwamen we eindelijk in Kroatie aan.

De Secovlje zoutpannen stelden weinig voor. Maar het bergstadje Groznan was leuk om door heen te lopen en ze hadden een terras in de schaduw, dus dat was heerlijk. Ons hotel in Porec was uit de tijd van het Oostblok: pompeus, verf afgebladderd maar verder prima. De eerste middag meteen het zwembad ingedoken....ik hou hier gewoon van zwemmen vanwege de hitte. Het avondeten was buffet dus een soort vreetschuur met Nederlanders en Duitsers, maar wel lekker!

De volgende dag hebben we Pula bezocht. Dat is een prachtige stad met Romeinse bouwwerken. Als eerste hebben we een soort Collosseum bezocht. Je kon ook in t midden op de vloer staan om te beleven hoe de gladiatoren daar het zweet uitbrak voor ze gingen vechten...maar bij ons kwam het door de windvrije zonnige zone bij 33 graden...daarna dus tijd voor een ijsje! Na Pula nog een stadje Rovinj bekeken, erg pittoresk. Vervolgens hebben we bij Porec de adriatische zee bezocht. Ondanks wat kwalletjes wel erg fijn, want verkoelend. En kort gesnorkeld, toch een zwartwitte Nemo gespot! Als afsluiter op het dakterras van een oude stadstoren heerlijk gegeten met leuk uitzicht...een verschil met de vreetschuur in t hotel.

Vandaag zijn we eerst naar een grot geweest. Heerlijk zeg, 14 graden!! Daarna naar een natuurpark gegaan, Kamenjak. Je kon er doorheen fietsen, slechts 14 km! Gelukkig vonden we allebei dat het daar veel te warm voor was! Wij betalen wel tol om met de auto wat rond te rijden en de mooie baaien te zien. De bar met echt koude ijsthee was favoriet!

Inmiddels zitten we nu dus in Opatija bij max 35 graden. Tegenover het hotel is het stadsstrand dus vast nog wel even een duik in de zee...

De vooruitzichten zijn trouwens eerst nog heet en dan veel onweer en dan 19 graden en regen...net als we naar Plitvice nationaal park gaan. Het klinkt heel aanlokkelijk maar tegen die tijd wil ik vast weer zon ;-)...in ieder geval vermaken we ons prima, met een duidelijk relaxter programma dan vorige valanties.

• 11 Juni 2014 - 17:55

Carola:

Nu je al die namen noemt begint bij mij ook weer het een en ander te dagen. En wat me idd ook is bijgebleven zijn die megahotels met vreetschuren. En toen ik daar klaar mee was en we een pensionnetje namen belandde we in een of ander jaren 60 zolder, niet te harden van de hitte, haha. Hopelijk brengt het onweer gewoon wat verkoeling, hier is het nu prachtig, 22 graden en eindelijk eens een fris gevoel in de lucht.
    Veel plezier nog. Groetjes Carool