Geboekt! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu Geboekt! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu

Geboekt!

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

10 Mei 2011 | Nederland, Zwolle

Terwijl mijn fotoalbumpje van Valencia bijna op de mat valt en ik nageniet van 2 dagen kamperen bij de boer, heb ik mijn geduld niet langer kunnen bedwingen: de grote reis 2011 is geboekt! Zoals ik al maandenlang in gedachte had, is de bestemming Peru en Bolivia geworden. Ik heb diverse organisaties vergeleken (route, prijs en vertrekdatum) en uiteindelijk uitgekomen bij Koning Aap. Nog nooit mee gereisd, maar een toproute, een aangename prijs en een prima vertrekdatum. Net als vorig jaar werk ik op vrijdag en ga ik zaterdagochtend weg. 't Is waarschijnlijk wederom om 8 uur 's ochtends vliegen, dus dat wordt mijn broer weer lief aankijken ('t was gezellig toch vorig jaar???).
Via Madrid vlieg ik op Lima (Peru, bekend van Joran) en vandaaruit ga ik met busvervoer langs de kust naar La Paz (Bolivia) om vervolgens via de zoutvlakte in midden Bolivia terug te rijden naar Copacabana (Peru) en uiteindelijk natuurlijk naar Machu Picchu). Natuurlijk volgt hieronder nog even een dag-bij-dag hoogtepunt:

Dag 1: vliegen via Madrid (nog nooit geweest) naar Lima, waar het 6 uur eerder is, dus we komen dezelfde dag nog aan.
Dag 2: meteen vertrek door de woestijn langs de kust. Excursie naar de Ballestas eilanden met zeeleeuwen, pinguins en heel veel vogels en natuurlijk guano (vogelpoep). Mooie rit met veel zandduinen en oceaanview.
Dag 3: vrije ochtend in Ica, 's middags 3 uur rijden naar Nazca.
Dag 4: Ik citeer de website: De Nazcacultuur verwierf wereldbekendheid door de ontdekking van de Nazcalijnen die je, mits er geen mist is, vanuit de lucht in een drie- of vijfpersoons-propellervliegtuigje als een vogel kan waarnemen. Pas dan zie je de in de woestijn getekende aap, marsmannetje, kolibri, boom en vele andere geometrische figuren. Doe dit vooral niet met een volle maag, niet iedereen is bestand tegen de rondvlucht van een half uur. Einde citaat....uiteraard heb ik dit half uurtje al geboekt!
Vol adrenaline daarna 10 uur in de openbare bus voor een nachtrit naar Arequipa (da's even een momentje van wat minder luxe).
Dag 5 en 6: 2 dagen in Arequipa, de witstenen stad op 2300 meter. Mogelijkheid om de Misti vulkaan te beklimmen (meer dan 5800 meter), een klooster te bezoeken, fietsttocht te maken, realitytour (in Afrika heet dit townshiptour)...kortom: genoeg te doen.
Dag 7: Op weg naar de Colca Canyon. Onderweg bloemen, planten, lama's en uitzicht op hoge vulkanen (6000 meter); Overnachting op 3600 meter.
Dag 8: Condors (3 meter breed!!) kijken in de Colca Canyon (zeer diepe kloof). Overnachting in Puno aan het Titikamma meer, het hoogstbevaarbare meer ter wereld ('t klinkt allemaal naar Suske en Wiske).
Dag 9: 's ochtends naar de uros-eilanden varen om te kijken hoe de bewoners daar leven. 's Middags naar La Paz rijden (grens over naar Bolivia).
Dag 10: vrije dag in La Paz. Gezellige stad met oa de Heksenmarkt. Ook excursie mogelijk naar skipiste op 5200 meter (skieen mag niet meer) met uitzicht op het meer.
Dag 11: lange reisdag met deels onverharde wegen door ruig woestijnladnschap, naar Uyuni aan de zoutvlakte.
Dag 12: dagtocht met de jeep over de zoutvlakte van 12000 vierkante meter, met vulkanisch eiland en zouthotel.
Dag 13: 7 uur rijden door prachtige woeste landschappen waar Butch Cassidy en Sundance Kid hun laatste treinoverval hebben gepleegd. Einddoel Potosi, boven de 4000 meter.
Dag 14: vrije dag in Potosi, werelderfgoedstad. Mijnexcursie (hopelijk kom ik weer boven) al geboekt.
Dag 15: lange rit terug naar La Paz.
Dag 16: 4 uur rijden naar Copacabana aan het Tittikamma meer. 's Middags lekker rustig aan in de stad slenteren of zonsondergang vanaf een bootje op het meer.
Dag 17: terug naar Peru via verharde wegen via hoge passen met mooie uitzichten. Slapen in Cuzco.
Dag 18: hier had ik neer kunnen zetten dat ik aan mijn 4-daagse Inca trail begon, maar jullie kennen me: 4 dagen 8 uur wandelen met mijn conditie op zo'n grote hoogte en dan ook nog eens hiervoor betalen, is niets voor mij. Ik vermaak me liever met een vrije dag in Cuzco, waar heel veel te beleven is: veel cultuur in de stad, paleizen, buiten de stad Heilige Vallei, zoutpannen bezoeken.
Dag 19: 4 uur slingeren met de trein op weg naar Machu Picchu, ruines van de Incastad die nooit door de Spanjaarden is ontdekt.
Dag 20: 's ochtends nog genieten van de omgeving van Machu Picchu, 's middags met de trein weer terug naar Cuzco.
Dag 21 en 22: terwijl andere mensen nog aan het wandelen zijn, vermaak ik me 2 dagen relaxed in Cuzco, 't is tenslotte wel vakantie. Zouden ze hier ook van die heerlijke terrasjes hebben?
Dag 23: terugvlucht naar Lima, daar nog even tijd voor een laatste groet aan Joran en dan 's avonds terug naar A'dam.
Dag 24: eind van de dag terug in A'dam.

Het is deze keer geen kampeerreis (dat doen ze alleen in Afrika), dus luxe elke dag hotel of in ieder geval een dak boven mijn hoofd. Het klimaat is daar nogal wisselend: op zich wel prima, maar omdat je grotendeels boven de 2000 meter zit kan het nogal koud zijn. Misschien ook daarom geen camping? De hoogte maakt gelukkig wel de malariakans erg klein. Hoogteziekte daarentegen is iets waar ik me misschien wel wat meer in moet verdiepen.
Op het moment van boeken is de reis trouwens nog niet gegarandeerd hoor: ik heb pas 2 mede-boekers. Pas vanaf 6 gaat de reis door (maximum is 18 ).

Tja en nu beginnen we dus maar weer met aftellen: nog 130 dagen te gaan...

  • 10 Mei 2011 - 20:06

    Marieke:

    Goede actie! Het aftellen kan beginnen :)

  • 10 Mei 2011 - 20:08

    Maarten:

    Het is mij niet helemaal duidelijk welke broer je bedoelt in bovenstaand epistel... Therealpino neem ik aan? Over hoogvlaktes gesproken :-)

    Maar eh... wanneer ga je nu precies? Want ik zie nergens een datum staan of kijk ik weer met m'n neus?

  • 11 Mei 2011 - 07:19

    Carola:

    zozo je staat er weer goed op. Ik ben nog lang zo ver niet maar wilde van het weekend ook eens wat info aan gaan vragen.

  • 11 Mei 2011 - 16:53

    Alice:

    24 dagen vakantie!? zo worden de vakantieboeken steeds groter natuurlijk;) laat het aftellen beginnen:D

  • 13 Mei 2011 - 19:10

    Jwd:

    Klinkt allemaal weer leuk. We tellen mee af (vooral omdat wij iets eerder op de fiets stappen).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zwolle

Peru en Bolivia

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2011

Filmpjes

14 Oktober 2011

Foto's

11 Oktober 2011

Weer thuis

08 Oktober 2011

Spierpijn in de vingers

04 Oktober 2011

Weer meer zuurstof n de lucht
Hilde

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 56835

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 24 Juni 2015

De grootste reis van ons leven

07 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Kroatie

14 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Rondje Ijsland

30 September 2012 - 06 Oktober 2012

Back to Rome

09 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Het wilde westen

08 April 2012 - 14 April 2012

Corsica

17 September 2011 - 10 Oktober 2011

Peru en Bolivia

19 April 2011 - 22 April 2011

Valencia

25 September 2010 - 17 Oktober 2010

Afrika deel 3

29 September 2009 - 22 Oktober 2009

2e keer Afrika

10 September 2008 - 03 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: