't gaat hard! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu 't gaat hard! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu

't gaat hard!

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

25 Augustus 2011 | Nederland, Zwolle

Tjonge, je wacht er maanden op en dan gaan de laatste weken altijd opeens erg hard. Na morgen nog maar 3 weekjes werken!
Dat betekent dat er nog veel dingetjes geregeld moeten worden. Maar gelukkig kost het allemaal weinig tijd en streept het lekker snel af. Zo had ik gisteren opeens de diepvries al helemaal leeg. Ik doe dat altijd 1 dag voor de vakantie, zodat hij in de vakantie uit kan blijven en ik tenminste elk jaar 1 x dat ding ijsvrij en schoon maak. Maar nu dus iets eerder, maakt niet uit, dan kan ik ook eens van te voren een brood kopen en hoeft mijn familie dat niet voor mijn terugkomst te regelen.

Inmiddels ook de dollars in bestelling staan. De Peruaanse Sol en de Boliviano kun je niet hier krijgen en dus toch maar voor de zekerheid met dollars op zak. Al schijnen euro's ook steeds meer geaccepteerd te worden. 't Is nog wel even afwachten hoe mijn ing-pas het doet in zuid-amerika, want dat schijnt wel eens een probleem te zijn. Gelukkig gaat er ook een mastercard mee, die doet het altijd wel. Als je tenminste de pincode weet, dus die heb ik nog maar even ter herinnering opgevraagd (ik gebruik dat ding nooit).

Omdat sommige mensen niet geheel op de hoogte zijn van het hoe en wat van peru en bolivia (ik krijg vragen over afrika en over de langste kustlijn in zuid-amerika enz), hier nog even een ultra korte samenvatting van 2 reisgidsen:
Peru is een republiek, heeft zo'n 30 miljoen inwoners, hoofdstad is Lima. De kustlijn is wel lang (2000 km) maar die van Chili is nog veeeel langer (>6000 km). Het kustgebied bestaat voornamelijk uit woestijn, is vaak fris en mistig. In de bergen is het vaak zonnig, maar natuurlijk ook wel wat fris door de hoogte.
De republiek Bolivia is al jaren het armste land van Zuid-amerika. Hoofdstad is Sucre en dus niet La Paz, waar wel de regering zetelt (zelfde onlogische situatie als in Nederland dus). 40% van de bevolking spreekt Spaans, de rest voornamelijk Quechua (indianen taal). Bolivia ligt helemaal niet aan de kust.

Wat de weersvoorspelling betreft: ik snap er niets van, de ene site heeft het over 17 graden in een plaats, terwijl een andere site het dan over 27 graden heeft. Ik kan op 3 sites kijken en ze hebben nooit hetzelfde. Nou is het tegenwoordig geloof ik moeilijker om het weer goed te voorspellen (tenminste, hier komt de voorspelling meestal niet uit). Het wordt de tas dus volproppen met dikke en dunne kleren. Gelukkig zijn we best af en toe een extra dag in hetzelfde hotel, dus dan kan er vast gewassen worden.

Aantal medereizigers nog steeds 13, maar er zijn 3 opties op mijn reis. 1 staat er eigenlijk al weken, maar de andere 2 zijn van gisteren, dus misschien komen er dus toch nog 2 bij.

Mocht iemand trouwens nog de komende maand een albelli-kortingsbon tegenkomen, dan hou ik mij aanbevolen, want na de reis wordt er natuurlijk weer een boek gemaakt.

Tot zover! Ik ga verder met aftellen!

• 25 Augustus 2011 - 19:00

Wouter:

Ga je ook naar dat aardbevingsgedeelte wat vanochtend in het nieuws was?

• 25 Augustus 2011 - 19:19

Hilde :

O jee, heb ik weer iets gemist??? Gelukkig duurt het nog 3 hele lange weken ;-)

• 25 Augustus 2011 - 19:24

Maarten:

Kan dat verschil in die temperaturen niet gewoon verklaard worden door het wel of niet op hebben van je bril?
    :-)

• 28 Augustus 2011 - 17:28

Carola:

Nog 20 dagen :) Is echt sneller dan je denkt!