't gaat hard! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu 't gaat hard! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu

't gaat hard!

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

25 Augustus 2011 | Nederland, Zwolle

Tjonge, je wacht er maanden op en dan gaan de laatste weken altijd opeens erg hard. Na morgen nog maar 3 weekjes werken!
Dat betekent dat er nog veel dingetjes geregeld moeten worden. Maar gelukkig kost het allemaal weinig tijd en streept het lekker snel af. Zo had ik gisteren opeens de diepvries al helemaal leeg. Ik doe dat altijd 1 dag voor de vakantie, zodat hij in de vakantie uit kan blijven en ik tenminste elk jaar 1 x dat ding ijsvrij en schoon maak. Maar nu dus iets eerder, maakt niet uit, dan kan ik ook eens van te voren een brood kopen en hoeft mijn familie dat niet voor mijn terugkomst te regelen.

Inmiddels ook de dollars in bestelling staan. De Peruaanse Sol en de Boliviano kun je niet hier krijgen en dus toch maar voor de zekerheid met dollars op zak. Al schijnen euro's ook steeds meer geaccepteerd te worden. 't Is nog wel even afwachten hoe mijn ing-pas het doet in zuid-amerika, want dat schijnt wel eens een probleem te zijn. Gelukkig gaat er ook een mastercard mee, die doet het altijd wel. Als je tenminste de pincode weet, dus die heb ik nog maar even ter herinnering opgevraagd (ik gebruik dat ding nooit).

Omdat sommige mensen niet geheel op de hoogte zijn van het hoe en wat van peru en bolivia (ik krijg vragen over afrika en over de langste kustlijn in zuid-amerika enz), hier nog even een ultra korte samenvatting van 2 reisgidsen:
Peru is een republiek, heeft zo'n 30 miljoen inwoners, hoofdstad is Lima. De kustlijn is wel lang (2000 km) maar die van Chili is nog veeeel langer (>6000 km). Het kustgebied bestaat voornamelijk uit woestijn, is vaak fris en mistig. In de bergen is het vaak zonnig, maar natuurlijk ook wel wat fris door de hoogte.
De republiek Bolivia is al jaren het armste land van Zuid-amerika. Hoofdstad is Sucre en dus niet La Paz, waar wel de regering zetelt (zelfde onlogische situatie als in Nederland dus). 40% van de bevolking spreekt Spaans, de rest voornamelijk Quechua (indianen taal). Bolivia ligt helemaal niet aan de kust.

Wat de weersvoorspelling betreft: ik snap er niets van, de ene site heeft het over 17 graden in een plaats, terwijl een andere site het dan over 27 graden heeft. Ik kan op 3 sites kijken en ze hebben nooit hetzelfde. Nou is het tegenwoordig geloof ik moeilijker om het weer goed te voorspellen (tenminste, hier komt de voorspelling meestal niet uit). Het wordt de tas dus volproppen met dikke en dunne kleren. Gelukkig zijn we best af en toe een extra dag in hetzelfde hotel, dus dan kan er vast gewassen worden.

Aantal medereizigers nog steeds 13, maar er zijn 3 opties op mijn reis. 1 staat er eigenlijk al weken, maar de andere 2 zijn van gisteren, dus misschien komen er dus toch nog 2 bij.

Mocht iemand trouwens nog de komende maand een albelli-kortingsbon tegenkomen, dan hou ik mij aanbevolen, want na de reis wordt er natuurlijk weer een boek gemaakt.

Tot zover! Ik ga verder met aftellen!

  • 25 Augustus 2011 - 19:00

    Wouter:

    Ga je ook naar dat aardbevingsgedeelte wat vanochtend in het nieuws was?

  • 25 Augustus 2011 - 19:19

    Hilde :

    O jee, heb ik weer iets gemist??? Gelukkig duurt het nog 3 hele lange weken ;-)

  • 25 Augustus 2011 - 19:24

    Maarten:

    Kan dat verschil in die temperaturen niet gewoon verklaard worden door het wel of niet op hebben van je bril?
    :-)

  • 28 Augustus 2011 - 17:28

    Carola:

    Nog 20 dagen :) Is echt sneller dan je denkt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zwolle

Peru en Bolivia

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2011

Filmpjes

14 Oktober 2011

Foto's

11 Oktober 2011

Weer thuis

08 Oktober 2011

Spierpijn in de vingers

04 Oktober 2011

Weer meer zuurstof n de lucht
Hilde

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 56559

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 24 Juni 2015

De grootste reis van ons leven

07 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Kroatie

14 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Rondje Ijsland

30 September 2012 - 06 Oktober 2012

Back to Rome

09 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Het wilde westen

08 April 2012 - 14 April 2012

Corsica

17 September 2011 - 10 Oktober 2011

Peru en Bolivia

19 April 2011 - 22 April 2011

Valencia

25 September 2010 - 17 Oktober 2010

Afrika deel 3

29 September 2009 - 22 Oktober 2009

2e keer Afrika

10 September 2008 - 03 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: