Weer meer zuurstof n de lucht - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Hilde - WaarBenJij.nu Weer meer zuurstof n de lucht - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Hilde - WaarBenJij.nu

Weer meer zuurstof n de lucht

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

04 Oktober 2011 | Peru, Cuzco

Hoy hoy!
O ik zie nu pas dat de spellingschecker mijn hoi tot hoy omvormt…wordt nog lachen met typen.
Inmiddels zit ik in Cusco en ben ik net terug van een excursie van 11 uur. Maar oke, ik maak even tijd voor een verhaaltje!
Terug naar Potosi dus. Daar zijn Marjan en ik nog even uit eten geweest. Het was een gezellige tent in een oude boerderij of zo, maar we waren wel de enige! Dat is wat minder al wat het eten heerlijk (forel a papiotte). Ik probeer een beetje de ene dag met de groep uit eten te gaan en dan een dag met Marjan. In de stad gaan de stellen namelijk nog al snel met zijn 2’en uit eten en ik vind het wel gezellig met Marjan, maar om nou elke dag uit eten te gaan met zijn 2´en is ook niet echt leuk. Dat is dan wel een nadeel van maar 1 alleenreizende metgezel.
De volgende dag was een reisdag naar La Paz. De eerste 3 uur waren prachtig. Daarna was hete en saaie hoogvlakte waar niet veel aan veranderde. Gelukkig gingen we in La Paz uit eten bij de thai en kon ik heerlijke beef sesam eten met eindelijk lekkere rode wijn. Daarna zijn we in de lounge bar boven blijven hangen want er was een thema feest, verkleedpartij met als thema movie. Wij waren als the accidental tourist, maar waren wel welkom. Erg gezellig en grappig om de jongere garde van La Paz aan het werk te zien, zo was de Dood er, the black swan, een geisha en The Joker. Half 1 waren we in het hotel terug, toen was ik echt op.
De volgende ochtend wilde ik de kater wat wegdouchen, maar we hadden geen water in het hotel. Helaas voor de schoonmaak had ik wel diarree in de wc achtergelaten….brrrr. Met 8 mensen gingen we een prive excursie doen naar de ruines van Tiwanawaku (of zoiets), dat is nog van voor de inca tijd. Het museum was interessant, want ze deden al 2000 jaar voor Christus aan hersenchirurgie met lidocaine als verdoving en ook kenden ze al penicillin. De ruines zelf waren niet erg herkenbaar meer, maar het was wel erg mooi om te zien hoe ze die mega bouwstenen heel precies op elkaar konden laten aansluiten. De Inca waren hier nog beter in, maar dit was voor die tijd echt super. Na de excursie moesten we echter weer terug naar La Paz en toen nog naar Copacabana. En dat is een minibusje opgepropt…niet echt leuk. Het duurde nog 4,5 uur. Onderweg moesten we nog met een pontje terwijl de baggage en bus op een andere boot over moesten. Dat was nog wel leuk. Eenmaal in Copacabana (daar is het strand bij Rio naar vernoemd) konden we nog snel de kathedraal bekijken en de gezellige markt oplopen voor nog wat boodschappen. Vervolgens hebben we bij een Mexicaan gegeten. We hadden taco´s bested (enchilada´s waren uitverkocht) en kregen een soort pannenkoeken…niet echt taco´s maar het was wel erg lekker.
Gisterochtend was weer een lange reisdag, namelijk naar Cusco. Het was 9 uur rijden met maar 3 x een stop van een kwartiertje of zo…beetje jammer. Het begin was nog leuk, want we moesten de grens weer over. De formaliteiten gingen erg snel, alleen toen bleek 1 stel 2 koffers in het hotel te hebben achtergelaten…1 dus weer terug met de taxi ondanks dat hij al uit Bolivia was geboekt officieel…maakt hier allemaal niet uit. De nieuwe bus na de grens was super. Er was wel plek voor 50 personen (we zijn met 16 en reisleider) en de stoelen waren goed verstelbaar en zaten lekker. De route was soms supermooi, eindelijk weer eens eeuwige sneeuw. Bovendien heb ik de bevolking goed kunnen observeren. In tegenstelling tot in Afrika is hier iedereen de hele dag bezig, bv met touw maken, de stoep schrobben, natuurlijk het vee hoeden, het afbouwen van een huis, enz. Ik heb nog nooit zo lang in een comfortabele bus doorgebracht, maar uiteindelijk toch blij dat we in Cusco aankwamen. Dat moest een hele mooie stad zijn, maar hij is zo groot dat we eerst door allerlei wijken moesten en ik begon te twijfelen aan de beschrijving, het leek gewoon een stinkstad. Gelukkig kwam toen het oude centrum en ons hotel ligt daar steil boven. Zo steil dat er geen taxi durft te komen en dat we dus zelf via trappen omhoog moeten klimmen. Maar omdat we nu op 3300 meter hoogte zitten gaat dat relatief gemakkelijk. Vervolgens hebben we met een deel van de groep gegeten in een leuk restaurantje en ik heb heerlijke nacho´s gehad (goede pittigheid) maar omdat ik die pas kreeg toen de rest het eten al op had, hoefde ik ze niet te betalen. Dus alleen de fanta betaald!
Vanochtend was het vroeg op, want we warden al om 7 uur opgehaald voor de heilige valley excursie. We zijn vandaag langs verschillende ruines van de inca´s gereden en gelopen en ze zagen er echt super uit. Ik had niet van te voren gedacht dat ik het zo leuk zou vinden. Nou is het natuurlijk veel kruipdoor, sluipdoor en dat bevalt altijd wel. Als lunch empanadas hawai gehad en daarna nog naar een hele grote heilige temple gegaan (weliswaar verwoest door de spanjaarden, die hier echt de bad people zijn). We moesten echt super veel trappen opklimmen, maar omdat de gids steeds weer wat ging vertellen was het prima te doen. Echt super indrukwekkend tussen zulke grote blokken steen en grote Bergen!
Nu dus weer in het hotel, waar het wel vrij koud is. Dus ik denk dat we maar vroeg gaan eten. Misschien weer een aziaat, want die werd aangeraden in de reisgids. Morgen gaan we ontbijten in de stad, want daar hebben zee en brunch voor 22 soles met croissantjes. De broodjes met jam zijn we inmiddels wel zat, zelfs als ze ook ei serveren. Daarna lekker de stad verkennen. Heerlijk rustig aan, want zaterdag zijn we hier ook nog een volle dag, dus tijd genoeg.
Het weer is hier prima, ik denk zo´n 18 graden maar met de zon erbij is het superwarm. Vandaag begon wel bewolkt, maar eigenlijk hebben we hier nog geen slecht weer gehad op vakantie. Heerlijk dus. De spellingschecker is de schuld van alle spelfouten deze keer hoor…
Groetjes!

  • 05 Oktober 2011 - 07:32

    Carola:

    Hoi Hilde
    je doet het goed met je verhaaltjes. Maar zie ik nu in de linkerbalk dat je al terug bent over 5 dagen, pfff gaat snel. Je hebt wel weer heel veel mooie dingen gezien zo te lezen.
    Geniet nog even, hier begint nu echt de herfst.
    groetjes Caro

  • 05 Oktober 2011 - 15:49

    Maarten:

    Vandaag post ontvangen uit Leeuwarden.... op 17 spetember om 4.24 uur..... 48 euri..... dat moet je dan maar goed maken in een tax-free shop komende maandag.....

  • 05 Oktober 2011 - 20:02

    Jwd:

    waar blijven de foto's?

  • 05 Oktober 2011 - 21:42

    Hilde:

    @maarten, ik had nog zo gezegd dat de bonnen voor jou waren dus dat wordt hem niet.... Was 4.24 trouwens niet de terugweg?? maar misschien kunnen we nog een keertje uit eten, haha. Da´s gezelliger dan die eenzijdige tax free waar ik alleen jou een plezier mee doe...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Peru en Bolivia

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2011

Filmpjes

14 Oktober 2011

Foto's

11 Oktober 2011

Weer thuis

08 Oktober 2011

Spierpijn in de vingers

04 Oktober 2011

Weer meer zuurstof n de lucht
Hilde

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 56599

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 24 Juni 2015

De grootste reis van ons leven

07 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Kroatie

14 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Rondje Ijsland

30 September 2012 - 06 Oktober 2012

Back to Rome

09 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Het wilde westen

08 April 2012 - 14 April 2012

Corsica

17 September 2011 - 10 Oktober 2011

Peru en Bolivia

19 April 2011 - 22 April 2011

Valencia

25 September 2010 - 17 Oktober 2010

Afrika deel 3

29 September 2009 - 22 Oktober 2009

2e keer Afrika

10 September 2008 - 03 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: