Geluk en ongeluk - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Hilde - WaarBenJij.nu Geluk en ongeluk - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Hilde - WaarBenJij.nu

Geluk en ongeluk

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

03 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi
hierbij al weer een berichtje. Dat was eigenlijk niet de bedoeling maar we zitten even vast...lees maar verder.
Eerst het goede nieuws: we've got him! Ja hoor, in 1 dag gewoon de big 5 gezien! Ik hoefde natuurlijk alleen nog maar de luipaard. Om 6 uur 's ochtends werden we in de regen met open truck (wel een dak gelukkig) opgehaald om door het krugerpark te crossen. Ik ben de hele ochtend bezig geweest om het luipaard in een boom te ontdekken: elke boom aan de rechterkant heb ik bekeken, terwijl de persoon achter me de grond in de gaten hield. Natuurlijk hebben we ons eerst door het gewone gedoe laten afleiden, nl kudu's, impala's, bavianen enz. Toen stond er een trompetterende olifant langs de kant, op een paar meter van de truck. Dat was wel even spannend, maar gelukkig was het niet een nerveus ding. Het was wel de aftrap van het betere werk! We kwamen langs zebra's, hippo's, leeuwen en krokodillen. Na 5 uur zitten was de eerste plaspauze...je snapt dat dit voor de spieren niet zo heel prettig is, maar eigenlijk valt het met de rug alleszins mee. Na de plaspauze zagen we een zwarte neushoorn, zo'n enorm zeldzaam ding!! Super! En ja hoor, na 3 minuten zagen we een witte neushoorn met kalf! Terwijl de andere truck leuk deed met dat ze leeuwen zagen voor de zoveelste keer, zagen wij dus echt geweldige dingen. Nog helemaal vol van de neushoorns, kwamen we langs een reuzenpython! Eerst zag ik hem niet, want bij een slang denk ik aan een klein metertje, maar deze was zo dik als een flinke boomtak en ik denk wel zo'n 3 of 4 meter lang!! Had onze chauffeur ook nog nooit gezien!!! Daarna hebben we uitgepuft bij een groep impala's en kudu's en ja hoor: springt er een luipaard uit de struiken in een aanval op een impala! En wie was er zo slim om een foto te maken???? Ik natuurlijk! Leve de spiegelreflex. Natuurlijk niet zo'n scherpe, want zo'n beest is in 3 seconden weer een bosje ingedoken, maar duidelijk herkenbaar! Echt super actie. Je snapt dat wij de rest van de dag alleen nog maar hebben gezegd:"ach, maakt niets uit, wij hebben een luipaard gezien". De lach kwam niet meer van ons gezicht en de andere groep was natuurlijk wel wat jaloers (al hadden zij dan een hyena gezien).
Daarna hebben we lekker relaxed op de camping met bier, wijn en een stoofpot! Voor tienen lagen we er weer in, want vandaag moesten we om kwart voor 5 op voor onze ochtenddrive. Iedereen dus wat slaperig, maar voor mij maakte het niet uit...ik had de luipaard toch al gezien. Vanochtend hebben we dus alleen nog een hyena gespot, maar verder niet echt wat bijzonders. Maar je raadt het al: het leven is niet alleen maar hosanna hier. De truck sputterde namelijk opeens dat hij geen diesel meer kreeg (voor Lisa: wagentje stuk). En toen stonden we aan de kant van de weg en probeerde de chauffeur hem te repareren. Dan blijkt pas hoeveel toeristen er langs komen en dat niemand ook maar een helpende hand uitsteekt. Totdat iemand van de normale bevolking langs kwam, die heeft hulp langs gebracht. Een schroefje draaide door in zijn aansluiting en daarom konden we niet meer starten. De hulp kon ook niets uitrichten, dus uiteindelijk hebben we een sleep-vrachtwagen voor onze truck gekregen en zijn we de laatste 5 km naar de camping teruggesleept. Wat wel frappant is, is dat in die 2 uur in het krugerpark er geen wild beest op ons afgekomen is. Je zou bijna denken dat ze niet bestaan... maar na gisteren weten wij natuurlijk beter. In ieder geval zitten we nu dus vast op de camping, omdat er eerst een plan moet worden gemaakt en dan moet het nog uitgevoerd... afrikaans tempo. De sfeer blijft gelukkig super goed, erg veel hilarische grappen. Maar hopelijk kunnen we hier vandaag nog weg, en ja, anders blijven we gewoon nog een dagje extra.
Tot zover het avontuur van dezer dagen. Verder niets te melden, ook niet over alleenreizende mannen.
Groetjes!!

• 03 Oktober 2009 - 14:16

Inge:

Wat een verhaal! Nu weer een kapotte truck... en alweer waterdruppels! Hier vandaag ook niet veel soeps, maar daar hadden WIJ ook niet op gerekend!

• 03 Oktober 2009 - 14:17

Tante Fokje:

Hallo Hilde. Na 6 maanden zonder internet in Neede, kan ik sinds vandaag weer googelen en jouw reisverslagen lezen. Hartstikke leuk. Spannend al die grote dieren, maar voor jou al bijna gewoon. Wat die loslopende mannen betrefd,kijk eerst maar goed naar alles in Afrika. Die mannen kunnen altijd nog. (dat zie je maar weer aan mij) Groetjes en heel veel plezier.

• 03 Oktober 2009 - 20:07

Carola:

woowie, weer een verhaaltje. Wat cool al die dieren. Hoop dat jullie truck snel gemaakt is. Onze trip vandaag ging ook niet door, ach no spang het is vakantie.
    groetjes uit Suriname, Carola

• 04 Oktober 2009 - 10:29

Mirjam:

Super zeg, al die dieren! Kan me voorstellen dat je die grijns dan niet meer van je gezicht af krijgt! Ik hoop dat de truck snel gemaakt is en dat jullie snel weer verder kunnen, want dit smaakt natuurlijk naar meer! Geniet ze daar!
    Groetjes, Mirjam

• 04 Oktober 2009 - 12:08

Wouter:

Leuk al die dieren! En mooi dat het ook een zuip-vakantie is ;)

• 04 Oktober 2009 - 19:28

Lisa:

Feyenoord heeft gewonnen en die rare knakkers uit 020 (papa noemt ze altijd anders) hebben gelijk gespeeld. Heb een liedje geleerd, namelijk vader Jacob. Ik zing het de hele dag door. Papa leert mij het ook te spelen op mijn muziekauto, maar da's nog wel moeilijk hoor. Papa heeft trouwens Eredivisie Live gekregen van mama, dus als je zin hebt om als je terugbent de hele zondagmiddag met mij en papa op de bank te hangen.... kusjes van Lisa!!!!

• 04 Oktober 2009 - 19:46

Alice:

Haj Hilde! even iets anders dan pythons ,leeuwen zebra's en olifanten namelijk de oerhollandse koeien! jaja dan hebben we het natuurlijk automatisch over boer zoekt vrouw! het was weer leuk vanavond er zijn nu per boer nog drie vrouwen over! De vrouwen moeten de boeren nou helpen met melkN enzo!Dus flink an de bak;) Boer Wietse (Boer zonder woord) had nog een verbazingwekkende uitspraak gedaan! het bleek namelijk dat hij s ochtends niet zon prater was...whahah arme vrouwen! Verder nog niet veel gebeurd ma hou je uiteraard op de hoogte bij echte belangrijke gebeurtenissen :P! Veel plezier de komende dagen! Hopelijk is t 'kapotte wagentje' snel weer de oude!
    Groetjs Alice

• 08 Oktober 2009 - 06:30

Maaike:

Jammer dat het wagentje stuk was, MAAR je hebt eindelijk een luipaard gezien en dan ook nog in actie, wat het natuurlijk helemaal super maakt.

Hier in NL is het echte herfstweer aangebroken, dus dat is ook een goede opsteker voor je. Terwijl wij hier 's nachts extra sokken moeten aantrekken en overdag zeiknat geregend worden, zit jij in de heerlijke lente aan de andere kant van de wereld.

Veel plezier en ik kijk uit naar de foto's. Al hoe wel, de onsmakkelijke foto van je teen die net voorbij zoemde uit je fotoboek, mag wel weg ;)