Natuur in de truck - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Hilde - WaarBenJij.nu Natuur in de truck - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Hilde - WaarBenJij.nu

Natuur in de truck

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

16 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Hoi allemaal,
na het vorige verslag nu weer de mogelijkheid tot internet. En ik heb er ook nog eens de tijd voor, dus dat is wel zo prettig. Ik was gebleven bij Hogsback, een plaats die ik niet snel zal vergeten...
Bij het typen van het vorige verslag begon het weer eens te regenen. Gelukkig hadden we een overdekte kookplaats, zodat we gewoon van de braai konden genieten. Bij het opstaan de volgende dag konden we nog net droog de tent in pakken, wat een geluk. Het ontbijt werd echter in de stromende regen genuttigd (gelukkig wel vanonder een afdak, met wat gaatjes erin). Terwijl de reisleiding zich in de regen over de matjes en zo ontfermden, begonnen wij ons al te bedenken hoe we de truck uit deze camping kregen. Het was namelijk een doodlopend paadje met veel bomen en er stonden na een bocht ook nog 2 auto's geparkeerd, de eigenaren waren niet te vinden. Centimeter voor centimeter heeft de chauffeur ons naast 1 van die auto's gestoken, echt knap want er kon geen vinger meer tussen en dat achteruit rijdend! Nu hoefden we gelukkig alleen nog een bocht naar voren, langs een boom. Dat ging prima, want de boomtak die langs de truck schaafde veroorzaakte geen schade...totdat hij bij de emergency exit kwam, want dat glas is wat breekbaarder. De pech was dat we net toen door een hobbeltje reden waardoor er nog extra kracht op kwam te staan en dus versplinterde het raam en hadden we opeens de natuur in de truck...de mensen die er naast zaten waren natuurlijk enorm geschrokken en zaten onder de glassplintertjes. Gelukkig vielen de wondjes mee. Iedereen dus maar weer uit de truck om het glas op te ruimen en bij te komen. Probleem was nu dat we een dikke boomstronk door een raam hadden en die moest dus eerst verwijderd worden. Door in te breken in het campinghuisje hadden we de beschikking over een bijl en dus hebben we de boom een beetje korter gemaakt. Ondertussen was het natuurlijk weer begonnen met regenen, dus heb ik maar voor iedereen koffie/thee gezet in het backpackers gedeelte (mijn sociale kant!). Is ook leuker voor de reisleiding als er niet zo op je vingers wordt gekeken bij het repareren van de schade. Na anderhalf uur was het glas verwijderd en een houtenplaat geinstalleerd. Wel een beetje koud op de laatste plaatsen: terwijl voorin de truck nog mensen in t-shirts zaten, zat ik achterin met 2 fleecevesten aan kou te lijden.
Bij de eerste pipi-stop bij een tankstation kwam de zon wonderwel door en ontdooide iedereen een beetje (zowel qua temperatuur als qua stemming). Na een eind rijden kwamen we bij Port Elisabeth, waar we gedropt zijn voor een strandwandeling, zodat er een nieuw raam in de truck kon worden gemaakt. Dit was echter te duur en kostte ook te veel tijd, dus vertrokken we uiteindelijk met een plastic plaat, die die avond vakkundig met duc-tape op zijn plaats is gemaakt. Probleem opgelost!
De volgende camping was die van Tsitsikamma. Dat is een nationaal park aan de Indische oceaan en onze camping had ook ocean-view. Trouwens ook ocean-geluid, want de beukende golven maken behoorlijk wat herrie. Als je 's nachts in je tent lag, dacht je dat het hevig stormde, maar dat viel alleszins mee (de 2e nacht zwiepte de tent wel alle kanten uit hoor). Gelukkig hadden ze op deze camping behoorlijk luxe sanitair, een warme douche doet wonderen. Terwijl wij genoten van deze luxe was er ook een Djoser-groep die vanuit Kaapstad kwam en de voorzieningen afkraakte (vies!), die zullen het nog zwaar krijgen in Hogsback en Swaziland!
In Tsitsikamma kun je heerlijk wandelen. De volgende dag hoefden we pas om 7.30 uur op te staan, echt lekker uitslapen! De grote wandeling naar een mooie waterval liet ik aan mij voorbijgaan, want ik was meer toe aan een keutel-dagje. Dus met een ander groepje langs de oceaan gewandeld, niet al te moeilijk pad en laag tempo zodat er eindelijk weer eens foto's geschoten konden worden! De hangbrug was het eindpunt. Deze wordt suspension bridge genoemd en ja hoor, hij schommelde echt wel een beetje. Nou is alles in Afrika suspension bij een brug, want je weet nooit wanneer hij instort, maar deze kwam wel betrouwbaar over. Daarna lekker met de voeten in het ijskoude water van de oceaangolven gestaan. De kramp schoot er meteen in natuurlijk, maar de Indische oceaan is dan nog warmer dan de Atlantische...En toen was ik enorm blij dat ik in het groepje met de Belgen was beland, want daarna hebben we gewoon om 11.30 uur een biertje gedronken op het terras! Dat is nog eens vakantie! De rest van de middag lekker de was gedaan, van de zon genoten en op de zee uitgekeken. En natuurlijk een walvis gespot! Echt enorm geluk deze vakantie, want het walvis seizoen is al bijna over! Na een uitleg over het zuiderkruis die anders was dan vorig jaar, lekker in bed gekropen en heerlijk geslapen!
Gisteren zijn we begonnen met een bungee jump. Ik ben natuurlijk niet gesprongen, want er moeten ook mensen zijn die de foto's maken! Maar 2 van mijn reisgenoten hebben de sprong in het diepe gewaagd. Het is hier de diepste sprong van de wereld (216 meter) en alleen het zien van de diepte en de brug vond ik al indrukwekkend. Na het aftellen en het commando Bungee hoorde je alleen nog geklik van de spiegelreflexen en we hebben gelukkig wat goede foto's. Natuurlijk ook een heleboel bewogen, want ze sprongen met een snelheid van meer dan 100 km/hr uiteindelijk. Terwijl de springers nog de hele dag stoned van de adrenaline waren, reden we door naar Knysna. Een zogenaamd toeristisch dorp aan een mooie lagoon. Op de camping is de chauffeur eerst achteruit tegen een boom aangereden, maar deze keer geen schade. Het lijkt misschien een onkundige chauffeur, maar die trucks zijn behoorlijk logge dingen en die campings zijn zo aangelegd dat je met een peugeotje nog net kan keren. 's Middags was er niet zoveel te doen aan het kleine Waterfront en dus heb ik me opgegeven voor de bootcruise. Behalve dat we een biertje hebben gedronken, was het flut. Nogal koud door de wind en echt niets te zien. Meer iets voor bejaarden...Wel rook het er naar bitterballen en dat heeft ons humeur verbeterd, want zo gauw we aan land waren hadden we onze zinnen gezet op een frietje met mayo en dat was gelukkig te krijgen! Vannacht prima geslapen en vanochtend om 6.30 uur opgestaan. Eerst zijn we naar een uitzichtpunt gereden om de lagoon van Knysna te zien en dit was veel mooier dan vanaf die stomme boot (en ook nog eens gratis!). Nu zijn we al heel vroeg in Oudtshoorn, een stadje aan de rand van de Karoo-woestijn. Die woestijn heb ik nog niet zo ontdekt hier, het bestaat hier voornamelijk uit een heleboel kerken. Vanmiddag gaan we cheetahs aaien en naar struisvogels, zodat we vanavond biefstuk kunnen eten. Klinkt goed lijkt me. In de groep beginnen langzamerhand wat irritaties over en weer te ontstaan, maar dat is na ruim 2 weken heel logisch. Over het algemeen is het nog steeds erg gezellig. Zeker nu we alweer een prima zonnige dag hebben en ik jullie over nachtvorst hoor!
Daarnaast ben ik nu natuurlijk de sneue figuur van de groep omdat ik als enige mijn spaargeld bij de DSB heb gestald...raar genoeg krijg ik geen gratis drankjes aangeboden, maar oke, ik heb nog randen genoeg!
Volgende verhaaltje waarschijnlijk uit Kaapstad of uit Hermanus. Omdat een groot deel van de groep de walvis heeft gemist, zullen we daar misschien toch naar toe gaan. Van mij hoeft het niet zo nodig, maar ik zal wel even kijken of er een alternatief programma op te stellen is.

  • 16 Oktober 2009 - 10:01

    Wouter:

    Zo'n gave bungee jump en dan doe je niet mee.... Eeuwig zonde!

  • 16 Oktober 2009 - 14:21

    Lisa:

    Ha Hilde, opa en oma passen vandaag weer op mij en we hebben veel lol.Ze blijven straks ook bij ons eten. Pappa heeft beloofd dat hij Chinees gaat halen om te vieren dat de herfstvakantie is aangebroken. Het is ook echt herfstweer vandaag, dus we blijven lekker in huis. Ik kijk uit naar donderdag, want ik mis je wel hoor! Nu ga ik even met de buggy en kikker naar de winkel (in de gang). Kusjes van mij en van opa en oma.

  • 16 Oktober 2009 - 19:33

    Jwd:

    klinkt allemaal wel mooi daar.

  • 17 Oktober 2009 - 11:16

    Carola:

    He Hilde. Klinkt weer als mooie avonturen al ben ik ook wel benieuwd om er plaatjes bij te zien straks. Tja die nachtvorst, ik heb het alleen maar koud. In suriname was het overdag 37 en 's nachts 30 graden. Hier is het overdag nog maar 15! Dus ondanks de regen moet je ook maar genieten van de zonnige dagen daar.
    Hoe kan trouwens een trouwe twente fan centjes wegzetten bij de DSB??? Nou ja net als bij Icesave komt het wel een keertje terug.
    Geniet van je laatste weekje
    groetjes Carola

  • 19 Oktober 2009 - 14:59

    Ester Herrewijn:

    Ja, ja en nu reageren!!
    Wat een prachtige verhalen weer!! Ook in Kenia is het regenseizoen van start gegaan, morgen komen mijn ouders weer thuis. Na best heftige ervaringen van droogte en armoe.
    Ik hoop dat je nog flink kunt genieten en dat je daarbij niet al te nat hoeft te worden!! Veel plezier nog!! En alvast een goede reis!
    Groetjes, Es.
    PS: we hebben evt nog wel een logeerbed staan hier!

  • 20 Oktober 2009 - 07:50

    Martine:

    Wij zoeken ook nog een nieuwe spaarrekening, maar ik geloof inderdaad niet dat we jou om advies moeten vragen.
    Veel plezier nog, en hopelijk blijft jullie truck verder heel.
    Groetjes Martine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 56621

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 24 Juni 2015

De grootste reis van ons leven

07 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Kroatie

14 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Rondje Ijsland

30 September 2012 - 06 Oktober 2012

Back to Rome

09 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Het wilde westen

08 April 2012 - 14 April 2012

Corsica

17 September 2011 - 10 Oktober 2011

Peru en Bolivia

19 April 2011 - 22 April 2011

Valencia

25 September 2010 - 17 Oktober 2010

Afrika deel 3

29 September 2009 - 22 Oktober 2009

2e keer Afrika

10 September 2008 - 03 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: