Voorbij gevlogen - Reisverslag uit Rome, Italië van Hilde - WaarBenJij.nu Voorbij gevlogen - Reisverslag uit Rome, Italië van Hilde - WaarBenJij.nu

Voorbij gevlogen

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

05 Oktober 2012 | Italië, Rome

Zo, even een berichtje vanuit Rome, al is het op de een na laatste dag. Wat gaat zo'n week toch hard! Zeker de 2e helft!

We liggen nu lekker uit te rusten van de dag en eigenlijk de hele week, want het rustig aan doen is niet helemaal gelukt...nou ja, we hadden natuurlijk altijd nog meer kunnen zien en doen, maar nu zijn we eind van de dag ook al behoorlijk afgepeigerd, hebben zere voeten en ik een zere rug. Niks ernstigs, want na even rusten of een biertje op een terras gaat het al weer snel beter natuurlijk!

Maar Rome is toch wel een stad waar je veel kan en wilt zien en waar het meeste gewoon te voet gaat. Ik had door mijn last-minute voorbereiding alvast bedacht wat we allemaal moesten zien en van te voren leek het niet zo veel. Maar onderweg kom je dan steeds weer andere oude gebouwen, fonteinen of grappige dingen tegen, dus alles duurt langer en als je een paar keer per dag 'nog even via dit of dat' wil lopen, ben je toch al snel meer km aan het slenteren dan gedacht.

Maar we hebben nu alles gezien wat we wilden. Ik heb veel herkend van jaren terug, maar ook nieuwe dingen gezien. Frank heeft alleen maar nieuwe dingen gezien en beiden zijn we enorm onder de indruk van hoe mooi en groot en veel het allemaal is. Wel jammer dat er bij veel foto's een steiger, vrachtwagen of iets anders moderns als achtergrond dient! Toch waren die Romeinen ook ongekend modern, we zagen vandaag in een museum een steen die nogal op een stopcontact leek.
Ons gebrekkige Italiaans was geen enkel probleem trouwens...bijna overal wordt ook in het Russisch of Chinees vertaald en meestal ook in het Engels. Alleen met eten gaat er zoals gebruikelijk wel weer eens wat mis...bestel ik 1 glas wijn, krijgen we een fles. Wil ik gnocchi, is dat er alleen op donderdag. Maar over het algemeen komen we er met zijn tweeën wel uit. Zo zijn we met metro en streekbus zelfs in Tivoli beland. Wel een beetje jammer dat ik de deet in het hotel had laten liggen....nu zijn we allebei veel muggenbulten rijker. En dat terwijl we in de veronderstelling waren dat muggen Frank lekkerder vonden...deze keer zijn we allebei in een paddestoel veranderd...vanaf woensdag avond lopen we dus voornamelijk te zeggen en denken 'niet krabben!' maar dat helpt niet altijd...zeker niet als je een dag later naar het Vaticaan gaat en je dus verplicht een lange, schurende broek aan moet! Pfff, nooit zo blij geweest om uit een kerk te lopen...

Niet alles was dus super maar we hebben er mee gedeald:
1 uur in de rij staan voor het beklimmen van de koepel van de sint pieter
Een echte koffie drinken ipv de ons bekende cafe americano
Op het moment van een regenbui geen paraplu-verkoper zien
Uitzicht op een muur vanaf je hotelkamer
8 euro betalen voor 1 biertje naast het Collosseum

Maar uiteraard staan er een heleboel leuke dingen tegenover!
Enkele van de hoogtepunten bij elkaar:
s Ochtends wakker worden met elkaar en dan genieten van een heerlijk ontbijt
Elke dag andere toeristen op de foto zetten omdat wij er zo fototechnisch en betrouwbaar uit zien
Elke dag uitzicht op een muur vanaf je hotelkamer (lekker donker in de kamer dus als een blok geslapen)
Elke dag samen op de foto met een groothoeklens

Maar bovenal: een week lang lekker met elkaar optrekken en leuke dingen doen!! Echt jammer dat we straks weer gewoon aan het werk moeten en weer naar het weekendritme terug moeten! Maar...Frank heeft 2 muntjes in de trevi gegooid, dus we komen hier zeker een keertje terug!!

• 06 Oktober 2012 - 14:26

Carola:

Klinkt als een heerlijk weekje. Goede terugreis, en met dat werken zal het ook wel goedkomen. Las laatst toch zo'n bericht dat je al 10 jaar in dienst was en het nog steeds enorm naar je zin had dus ik zie het zonnig in voor je :)