regen en onweer - Reisverslag uit Petrcane, Kroatië van Hilde - WaarBenJij.nu regen en onweer - Reisverslag uit Petrcane, Kroatië van Hilde - WaarBenJij.nu

regen en onweer

Blijf op de hoogte en volg Hilde

15 Juni 2014 | Kroatië, Petrcane

We zitten inmiddels dus in een regenperiode...oh was het nog maar 35 graden ;-).

In Opatija was het dus nog heerlijk weer. De duik vanaf de kade (noemen ze stadsstrand) was wel erg koud en er was ook niks te zien met snorkelen. Wel hadden we een mini tsunami: opeens een aantal golven die een kade hoger kwam, erg apart.

De volgende dag had ik bedacht om naar Risjnak te gaan, een nationaal park richting Slovenie. Een relaxed dagje want verder niets op t programma. De heenreis was al wat langer dan gepland en nadat we bij de ingang van het park koffie hadden gedronken, hadden we de keuze gemaakt voor de wandeling in het noorden, nog weer 25 minuten rijden. Na een smal weggetje waar we niemand tegen kwamen, zagen we de parkeerplaats, waar niemand anders was. Omdat de wandeling niet zo lang was (5 km, anderhalf uur was ons beloofd), liet ik alle spullen in de auto zowat en met een flesje water en fototoestel gingen we op weg. Het pad werd al gauw heel smal en steil omlaag. Dat loopt niet heel fijn en helemaal niet meer toen ik me bedacht dat er ook beren in dit park liepen. Na een half uur afdalen kwamen we gelukkig bij de bodem van de kloof aan, geen beer gezien natuurlijk, maar wel stoof er een hert langs (ik had natuurlijk meteen hartkloppingen...). Bij de bron van het riviertje was een groot groen meer. En...een medewerkster van het park! Om onze kaartjes te controleren...en die had ik dus ook in de auto gelaten, niet zo slim! Maar ze vond het gelukkig goed. Ze adviseerde een andere route omhoog en nadat we een half uurtje genoten hadden van deze mooie plek, gingen we met een half flesje water op pad. En ook met gerommel op de achtergrond...zou het niet gaan onweren? Het begin van de terugweg liep leuk licht omhoog, maar natuurlijk kwam er ook een steil gedeelte en daarna continu zo'n 8% omhoog via de weg. Omdat het inmiddels echt onweerde en bliksemde hadden we plotseling allebei een goede conditie en met een uit elkaar knallend hoofd en doorweekte t-shirts van het zweet kwamen we na anderhalf uur weer bij de auto aan...schoenen uit, stroopwafel pakken en de bui barstte los...net op tijd! In plaats van de 28 graden waarmee we de wandeling begonnen was het opeens 16 graden...

De dag erop wilden we dus weer een relaxed dagje doen, maar omdat de gordijnen donker waren werden we pas om 9 uur wakker en om 10 uur moesten we ontbeten hebben en uitchecken...dus niet zo relaxed begonnen. Maar verder een reisdag langs de mooie kust en over Pag eiland, een leuke route. Bij het hotel in Petrcane (op de hotellijst stond een verkeerd adres in Zadar) nog even in zee gedoken en genoten van het buffet.
Daarna naar spanje nederland gekeken op een heel klein tv'tje, maar ook daarop was te zien dat we ze inmaakten.

Zaterdag om 6.30 opgestaan zodat we naar de Kornati eilanden konden varen, maar toen we om 7.45 uur klaar stonden belden ze af vanwege het onweer. Het grootste deel van de dag regende het hard en dus was het terecht. Wel hebben we Zadar bekeken en lekker uit eten geweest. Vanwege de regen en een grote hielblaar bij Frank hebben we nationaal park Paklenika overgeslagen.

Vandaag dus weer om 6.30 de wekker en deze keer ging de trip wel door. Op de boot was t best fris en het was een heel eind varen met een jengelend kind aan boort, 2 chagrijnig en zeezieke canadeze meiden en een groep dronken wordende engelsen ( ? ). Gezellig hoor ;-). Maar het eiland waar we aanmeerden was echt prachtig!! De terugweg lekker zitten lezen op de e-reader, wel echt fris op open zee!! Vanwege de deining ook wel heel blij dat het gisteren niet door ging!

Morgen gaan we naar Plitvice maar helaas staan er nu net 2 regendagen op het programma...we zullen zien!

• 15 Juni 2014 - 21:54

Sandra Van Es':

Lekker temperatuurtje. Maar Kroatië is wel ontzettend mooi hè?
    Volgens mij zaten wij toen in Zadar. Ook plitvice hebben we gezien. Echt de moeite waard. Veel plezier verder nog. Groetjes van ons