Reisprogramma - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu Reisprogramma - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu

Reisprogramma

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

09 April 2009 | Nederland, Zwolle

Hoi,
goed nieuws van het reisfront: er zijn inmiddels voldoende deelnemers (minimum is 8, maximum is 20). Daarnaast geeft djoser de afgeschafte vliegtaks alsnog terug, dus dat scheelt me 45 euro.

Hieronder een samenvatting van het reisprogramma (vertrek 29 september...dat is het dus nog lang niet).

Dag 1: vliegen met KLM (rechtstreeks!) van A'dam naar Pretoria. Onder voorbehoud is het 10.30 vertrekken en rond 21.00 uur aankomen: goed schema dus. Lekker slapen in een hotel.
Dag 2: omgeving Pretoria bekijken: volop keus bv Soweto (grootste township) of het Paul Kruger museum. In ieder geval cultureel doen. En weer een nacht in een hotel slapen.
Dag 3: op weg naar de natuur, vanaf nu dus kamperen en malariatabletten slikken. Een lange reisdag door een mooi gebied. De panorama-route met uitzichtpunten als Gods Window moet erg mooi zijn.
Dag 4-6: Krugerpark. Wereldberoemd natuurlijk. Veel gamedrives vanaf verschillende kampeerplekken. Hopelijk dat ik een luipaard zie!
Dag 7-8: Swaziland. Stempeltje in het paspoort erbij! Het kleinste koninkrijk van Afrika. Veel armer dan Zuid-Afrika zelf, maar wel fenomenale natuur met ruige bergpieken: de wandelschoenen kunnen aan.
Dag 9: Hluhluwe nationaal park (geen idee hoe je dit uitspreekt). Dus weer op zoek naar de Big Five!
Dag 10: Drakensbergen: gebied met kliffen, valleien en veel watervallen; 's Middags dus weer een mooie wandeltrip maken. Vanaf hier gaan we het malariagebied uit.
Dag 11-12: Lesotho. Nog zo'n klein landje. Veel armoe, maar wederom veel natuur. Deze dagen doe ik mee aan een ponytrek: halve dag heen op een pony door de ruige natuur, slapen in een plaatselijk dorp en dan weer een halve dag terug. Niet vergeten om paracetamol mee te nemen tegen de spierpijn (zadelpijn?). De ponytrek had voor mij niet gehoeven, maar nu het in het programma zit is het vast ook wel erg mooi en avontuurlijk (en een pony vind ik minder eng dan een paard).
Dag 13-14: Hodgeback. Een kunstenaarsdorp aan de rand van het Amatola gebergte. Combinatie van cultuur en natuur dus. Maar waarschijnlijk gewoon bijkomen van de ponytrek.
Dag 15-16: de Karoo-woestijn! Ik ben dol op woestijn, dus dit vind ik vast prachtig. We rijden nu meer langs de kust. Mogelijkheden te over om te wandelen met uitzicht op de Indische oceaan. Natuurlijk in oktober kans op walvissen.
Dag 17-18: vanuit de droogte nu de begroeide tuinroute met als eindpunt Knysna: toeristisch dorp met een prachtige lacune en goede visrestaurants.
Dag 19: Oudtshoorn: onderweg wordt de natuur ruiger: veel struikgewas, veel struisvogels. Excursiemogelijkheden te over en de dag afsluiten met struisvogelbiefstuk.
Dag 20: Stellenbosch: Hollandse huisjes in dit oude stadje, een soort openluchtmuseum dus. Maar ook belangrijk: hier komen de Kaapse wijnen vandaan. Proeven dus?
Dag 21: Kaap de Goede Hoop: vorig jaar al gezien, maar geen straf om er nog een keer rond te lopen, want het is een prachtig natuurgebied en in de lente zijn er veel bloeiende planten!
Dag 22-23: Kaapstad. Deze keer hopelijk wel een bezoek aan Robbeneiland, ook het aquarium wil ik wel bezoeken. En anders ga ik gewoon nog een keer de Tafelberg op.
Aan het eind van de dag gaan we naar het vliegveld om net voor middernacht het vliegtuig terug te nemen.
Dag 24: Tegen een uur of 11 landen we weer in A'dam. Dus de hele dag de tijd om bij te komen.

Ik zal proberen om 10 foto's (dat is het maximale aantal op deze site) van de hoogtepunten te vinden en die op de site te plaatsen, zodat jullie een beeld ervan hebben.