Reis geboekt - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu Reis geboekt - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu

Reis geboekt

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

15 Mei 2010 | Nederland, Zwolle

Het idee van dit jaar was om naar Kenia te gaan. Eigenlijk was het oorspronkelijke idee Kenia-Tanzania, maar aangezien je ook beide landen apart kan bezoeken en je dan minder kilometers per dag aflegt, leek dat me een beter idee. Afgelopen maanden natuurlijk wel even het nieuws in de gaten gehouden op eventuele ongeregeldheden of binnenlandse onlusten, maar tot nu toe is het eigenlijk allemaal wel rustig. Het verkiezingsgeweld van vorig jaar (of was het al het jaar daarvoor?), is geluwd, al zal er her en der nog best gedoe over zijn. Ook in buurland Somalie zijn de verkiezingen redelijk verlopen, dus er is geen reden momenteel om Kenia als onveilig te bestempelen. Natuurlijk is dit een moment-situatie, maar ja, in Afrika kun je nou eenmaal niet zo goed vooruit kijken.
Wat de reis betreft: het is weer een zelfde soort reis als eerder gemaakt: met een groep kamperen gedurende 3 weken. Ik zal hieronder weer een korte versie van het reisprogramma geven:

Dag 1: vlucht naar Nairobi (hoofdstad Kenia), rechtstreeks
Dag 2: 7 uur rijden naar het Samburu national park over lavavlaktes en door ronde heuvels...laatste gedeelte over een slechte weg...dat wordt even volhouden dus.
Dag 3: vrije dag in het Samburu NP. Contact mogelijkheden met deze stam en natuurlijk kans op olifanten en krokodillen.
Dag 4: 4 uur rijden naar Mount Kenya. Deze berg heeft eeuwige sneeuw. En dat voor een land dat rond de evenaar ligt! Tijd om de bossen, watervallen enz te bekijken met een mountainbike of de voeten.
Dag 5: Op weg naar het Baringomeer stoppen wij bij de Nyahururu watervallen. Daarna rijden we dus naar het Baringomeer, een paradijs voor de vogelliefhebber met 450 soorten! Op de camping kunnen nijlpaarden langs je tent lopen...moet ik even niet aan denken.
Dag 6: vrije dag rond het Baringomeer. Mogelijkheden om met de boot te varen op zoek naar nijlpaarden, vogels enz. 's Avonds een bezoek aan een dorpje voor een gezellig feestje.
Dag 7: Een lange rit naar de Cherangani Hills. We gaan nu richting de noordelijke woestijn, maar de camping is schaduwrijk aan de oever van een meer in groene heuvels.
Dag 8: We laten het groen achter ons en gaan verder noordwaarts: een lange rechte weg van 250 km door een zanderige woestijn...heet dus! Bij het Turkana meer schepen we in voor een nacht op een onbewoond eiland!! Het water is hier blauwgroen en het eiland bestaat uit 3 niet-actieve vulkanen. We slapen onder de sterrenhemel...
Dag 9: We gaan weer terug naar het vaste land. Tijd genoeg om te luieren of te zwemmen.
Dag 10: Weer richting de Cherangani Hills. Deze keer kamperen we in de tuin van een Engelse koloniale boerderij.
Dag 11: Vrije dag in de Cherangani Hills en de tijd om kennis te maken met de Pokot, een vriendelijke stam.
Dag 12: Rit naar het Nakuru meer. Dit is een sodameer met zoutafzettingen en talloze flamingo's. In het bijbehorende park is de kans om een neushoorn te zien groot!
Dag 13: We rijden door naar het hoogstgelegen meer in Kenia: het Naivasha meer. 's Middags tijd om relaxed met een bootje het meer op te varen.
Dag 14: We rijden naar het overbekende park Masai Mara, golvend grasland met acacia's en tal van wilde dieren.
Dag 15: Gamedrive dag...tja, als je in de Masai Mara bent moet je toch cheetah's en leeuwen kunnen vinden op de vlaktes.
Dag 16: We rijden terug naar Nairobi, waar we 's avonds de nachttrein naar Mombasa nemen. We dineren in de trein en hebben een 4 persoons slaapcabine.
Dag 17: We ontbijten nog in de trein en daarna gaan we van Mombasa naar Nyali beach, aan de Indische oceaan.
Dag 18 en dag 19: Vrije dagen aan Nyali beach: een ontspannen einde van de vakantie...of gewoon elke dag excursies maken naar bv Mombasa of een strandwandeling op het witte strand.
Dag 20: Terug naar Mombasa, waar we het vliegtuig naar Nairobi nemen. Daar kunnen we de hele middag nog rondkijken bv bij de moskee.
Dag 21: Vlucht naar Amsterdam, op zaterdagmiddag dus thuis...nog net 1 dagje vrij voor ik dan maandag weer moet werken...

Al met al een reis met veel water, vreselijke wegen en ook nog een strand...echt iets voor mij! Maar ook met flamingo's, onbewoond eiland en cheetah's in actie! Echt iets voor mij!

• 16 Mei 2010 - 07:16

Maaike:

Ziet er goed uit. Ik ben nu al jaloers ;)

• 16 Mei 2010 - 10:14

Carola:

He Hilde. Leuk dat je geboekt hebt. Je staat er weer goed op.
    Wanneer gaat dit festijn plaatsvinden?

• 16 Mei 2010 - 10:15

Hilde:

Nog 126 dagen te gaan...eerst dus farmaweekend naar lauwerszand.