de laatste zon - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Hilde - WaarBenJij.nu de laatste zon - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Hilde - WaarBenJij.nu

de laatste zon

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

15 Oktober 2010 | Tanzania, Zanzibar

Hoi allemaal,
zoals beloofd een verhaaltje uit Zanzibar. Da's nog niet zo gemakkelijk want gisteren en vanochtend deed het internet het niet. Nu wel en het is super snel! Wel wat meer westerse prijzen, maar dat is geen probleem: hier is geen ATM (pinautomaat) en dus moesten we van te voren geld pinnen en het richtbedrag was zo'n 20 euro voor het avondeten en dan nog lunch e.d. Maar nu we hier zitten is het leven heel goedkoop (2 dagen al voor 18 euro inclusief 3 wijn per diner) dus geld in overvloed. Helemaal omdat ik 150000 wilde pinnen maar dat kon niet, het was 100000 of 200000 en toen koos ik natuurlijk voor het laatste...maar goed, we bedenken wel een manier om het op te maken.
In Lusotho had ik nog niet zoveel zin in Zanzibar. Vroeg opstaan was ook echt vroeg, maar in het donker de tent inpakken was geen probleem. Voor het licht werd zaten wij al in de truck. Iedereen sliep gewoon verder en eigenlijk is de hele dag nogal slaperig verlopen. Alleen toen we in een kleine file kwamen omdat een tankauto ergens gebotst was en wij via een onverharde weg omleiding haddeen, was ik echt wakker. De boot naar Zanzibar was saai: ik zat beneden in de airco, op het dek was het ook saai en daar zat je in de zon. In Stone town moesten we de bagage nog zo'n 500 meter sjouwen en toen stonden we opeens voor ons hotel!! Heerlijk zeg! De douche was een goede straal, maar moest je wel zelf vasthouden, maar verder was het prima: voor 2 personen hadden we 4 bedden. Apekooi zat er helaas niet in omdat de constructies met de klamboes nogal wiebelig waren. 's Avonds hebben we gegeten op de foodmarket: dan kan je gewoon bij een kraampje aanwijzen wat je wil hebben en dan betaal je of heel weinig of heel veel. Sommigen hebben voor minder dan 3 euro gegeten, terwijl anderen zich voor 30 dollar hebben laten afzetten...ik zelf heb zo'n 9 euro uitgegeven voor allemaal spiesjes vis, kokosnootbrood, salade en drinken. Niet slecht dus en niet ziek van geworden...'s avonds wel eindelijk weer gepoept, dus dat probleem is vanaf nu ook weer helemaal opgelost!
De volgende dag hadden we een druk programma. Ik ging 's ochtends mee met de spice tour: eerst in Stone town rondwandelen, ik hing uiteraard ergens achterin de groep om overal foto's van te maken (nieuw geheugenkaartje, dus nog 800 te gaan), de uitleg heb ik dus niet altijd meegekregen, maar daar hebben we wikipedia voor. Daarna gingen we met een busje naar een kruidenplantage. Daar groeien allerlei kruidenplanten door elkaar heen. Ik weet nu waar de nootmuskaat, kurkuma, kruidnagel, gember en vanille aangroeit. En dat allemaal onder leiding van een gids die normaal engels sprak en dan opeens een enorm brits accent bij enkele woorden kreeg. Hilarisch. Ook kregen we 3 kruidenthee's te proeven. Lekker en soms erg pittig! Afblussen met hele verse ananas en passievrucht. Heerlijk dat tropische fruit! De lunch hebben we in het huis van de tourleider genuttigd: nasi en vruchtensap op kleedjes op de grond, schoenen buiten laten staan. Want we zijn nu in een moslim-omgeving.
Vervolgens in 10 minuten bij het hotel omgekleed voor de volgende excursie, namelijk met de boot naar Prisoneiland. Voor de kust van dit eilandje gingen we snorkelen. Ik had dat nog nooit gedaan en het is niet moeilijk en wel erg mooi. Het duurt alleen even voor ik mezelf zover heb om door mijn mond te ademen door de snorkel en niet door de neus die in de bril zit. Als je dat namelijk perongeluk doet, dan krijg je eerst geen adem, vervolgens raak je in paniek, ga je automatisch nog meer door je neus ademen en proest je de snorkel uit je mond. Zout water in je mond, hoofd weer boven water en zeewater in je bril/ogen/neus...een ervaring die je zo snel mogelijk moet afleren! Maar uiteindelijk kreeg ik het onder de knie om langzaam aan door mijn mond te ademen en te blijven drijven. Ik had hierbij de hulp van mijn broek en t-shirt want die had ik aangehouden om verbranding tegen te gaan. Maar wat een ervaring! Het koraalrif was vlakonder ons, dus met de flippers (ook al niet handig voor zo'n 1e keer) moest je niet rechtop gaan zwemmen want dan had je kans dat je tegen zeer scherp koraal aan kwam. Het koraal was van allerlei soorten en de vissen waren zoals je verwacht in een koraalrif: kleurrijk, vormrijk, groot en klein. Daarnaast hadden we uiteraard de nodige zee-egels en zeesterren. Een superervaring!
Na een uurtje snorkelen gingen we op prisoneiland landschildpadden bekijken. Een slagje kleiner dan galapagos schildpadden, maar ook super groot: de oudste was 185 jaar! Bij het voeren lette Tina even niet op, dus die is in d'r vinger gebeten. Deze oerbeesten hebben scherpe tanden hoor! Helaas zijn ze eigenlijk niet inheems, maar overgebracht vanaf de Seychellen.
Uiteindelijk konden we terug in het hotel nog net douchen om naar de bar te gaan om de zonsondergang te zien. Die was prachtig! Vervolgens in de bar blijven zitten om lekker te eten. Zoveel mogelijk vis natuurlijk.
De dag erna was voor velen een dag om naar uit te kijken: we zouden naar ons bounty strand gaan. Na een rit van een uurtje sjeesen door de binnenlanden van Zanzibar kwamen we in een soort van bungalow park met onaffe bungelows. Ik dacht er al aan om Alberto Stegemans van sbs6 te bellen, toen we uiteindelijk nog verder naar het strand reden en er een mooi bungelowpark achtig iets opdook. Op het park hebben we bovendien prachtige bar-restaurants, met een happy hour van cocktails die ipv de geplande 2 uur op verzoek 4 uur geldt. Het strand is op 1 minuut lopen en vreselijk wit. Zonder zonnebril niet aan te raden. Het water is turquoise en zeer helder. De lucht varieert van helder blauw tot gelukkig af en toe een wolk. Vanochtend zelfs om 6 uur een regenbuitje! Vandaag bestaat dus uit ontbijten met eieren, dan luieren op de veranda, dan je badhanddoek van het hotel pakken om naar het strand te gaan. Duik in de zee, terug op het strand, lezen, duik in de zee, snorkelen met snorkel van Tina/Peter, opdrogen op het strand, lunchen met een pizza van de italiaan, lezen, enz enz. Eind van de dag naar de bar voor de cocktails (hou ik niet van, dus bier of wijn voor mij) en dan eten bij een van de restaurants aan zee. Je ziet, het leven is hier vreselijk ingewikkeld!
Wel ben ik bij het snorkelen vandaag ondanks mijn t-shirt wat verbrand op mijn rug. Maar dat is een kleinigheidje. De zonsondergang gisteren heb ik gebruikt om foto's van Jelle en Marije te schieten, want die zijn op huwelijksreis en het was de gelegenheid om iets anders als silhouet te hebben dan zo'n standaard bootje. De palmboom van het bounty strand ontbreekt helaas, dus die kon er niet voor (ik besef me dat dit heel verwend klinkt, maar bij zoveel moois blijven nederlanders iets te klagen hebben).
Nu ben ik dus even aan de zon ontsnapt. Zometeen begint het indrinken en dan maken we er vast nog een mooie avond van. Morgenochtend terug naar het vaste land, 's middags bij het hotel in Dar es Salaam geloof ik nog wel een strandje. En dan zondagochtend vroeg met het vliegtuig. Helaas niet rechtstreeks en dus redelijk laat pas op schiphol. Ik heb geen jas of zo bij me, maar een dikke fleece trui moet toch genoeg zijn om mijn huis in jullie kou te bereiken.
Vanuit het zonnige zanzibar (had ik al geschreven dat het vandaag 37 graden in de schaduw was???) groet ik jullie!

  • 15 Oktober 2010 - 13:45

    Hilde :

    wat zie ik nu op teletekst? vrieskou aankomend weekend??? inge/maarten: dek je wel even mijn passiebloem toe???? En waarom gaat het vanaf maandag nou weer regenen????

  • 15 Oktober 2010 - 16:42

    Tante Fokje:

    Hilde, ik ben jaloers op je. Wat een ervaringen! Ik ben gek op de koraalzeeen, maar heb nooit aan snorklen gedaan. Wel met een glasboot gevaren. Ik wens je nog een paar fijne dagen en een behouden thuiskomst.

  • 15 Oktober 2010 - 18:35

    Inge:

    Wat heb je het vreselijk zwaar zeg. Kom maar gauw terug, dan kun je weer gewoon doen.

  • 16 Oktober 2010 - 13:45

    Lisa:

    Ik heb iets moois voor je gemaakt Hilde! Ik heb het net met mama in jouw huis neergezet. Ik zeg niet wat het is hoor, mama heeft me geholpen met knutselen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar

Afrika deel 3

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2010

Foto's

18 Oktober 2010

Brrr

15 Oktober 2010

de laatste zon

11 Oktober 2010

Eigenwijs

08 Oktober 2010

Mijn poep is plas (quote Lisa)
Hilde

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 56815

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 24 Juni 2015

De grootste reis van ons leven

07 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Kroatie

14 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Rondje Ijsland

30 September 2012 - 06 Oktober 2012

Back to Rome

09 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Het wilde westen

08 April 2012 - 14 April 2012

Corsica

17 September 2011 - 10 Oktober 2011

Peru en Bolivia

19 April 2011 - 22 April 2011

Valencia

25 September 2010 - 17 Oktober 2010

Afrika deel 3

29 September 2009 - 22 Oktober 2009

2e keer Afrika

10 September 2008 - 03 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: