hippo - Reisverslag uit Kericho, Kenia van Hilde - WaarBenJij.nu hippo - Reisverslag uit Kericho, Kenia van Hilde - WaarBenJij.nu

hippo

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

02 Oktober 2010 | Kenia, Kericho

Jambo!
Hier eindelijk internet!Ennog relatief snel ook.Alleen despatiebalkdoet hetnietzo goed.
Inmiddels ben ikal eenweek weg,dus hetkan nogwel eens een lang verhaalworden...ik zal me beperken tot de hoogtepunten...
Eerst maar de landingin Nairobi. Die ging niet helemaal vlekkeloos. We moesten tijdens de landing uitwijken voor een ander vliegtuig dat was opgestegen en dus maakten we een ruk naar rechts en toen naar links..maar toen waren we ook weer de goede richting op. De douane ging soepel in mijn rij, maar sommige reisgenoten stonden in de fast track, die enorm langzaam ging. Dus moesten we drie kwartier wachten...wel genoeg tijd om een beetje kennis te maken. Gezellige groep in ieder geval. In Nairobi tijd om alvast het eerste biertje te drinken.
Daarna naar Mount Kenya. Die heb ik niet zonder wolken kunnen zien. Wel hebben we daar anderhalf uur gewandeld met een gids.
De volgende dag begon onze 6 uur opstaan routine, tent inpakken en 7 uur ontbijt. Daarna richting de Samburu. Bloedje heet inmiddels met een felle zon. Vervolgens bijde Samburu op visite geweestin een klein hutje...erg toeristisch/commercieel, maar oke, ik heb ze zien springen...
Daarna gamedriven in het Samburu nationaal park. Af en toe een helemoeilijke weg,maar deze chauffeur is beterdan dievan vorigjaar. Nog geen takdoor deramen gehad. Decamping wasin het park aan het water ende tentmoest opgezet worden naast deroute van de olifanten (te zien aan de poep). Slecht geslapen dusmet dat idee en een warme tent metveel wind.
De gamedrivein de ochtend was spectaculair door een mooie kudde olifanten. Blijft toch een prachtig gezicht hoor. Een lange ritnaar een waterval was het vervolg. De camping daar lag boven de 3000 meterdus het was er weliswaar erggroen,maar ook koud!!! De volgende ochtend gingen we voor hetontbijt naar de watervalkijken, maar door de optrekkende dauw was er eerst weinig te zien. Daarna was het wel aardig...toen op wegnaar deRiftVallei.Uitzichtpunt op een houten balustrade...beetje wiebelig en niet echt betrouwbaar,maar het uitzicht waserg mooi! Daarna in de vallei afgedaald naar Lake Nakuru. Dat was een camping in het park met heel veel apen, dus de tent moest met een cijferslot op slot. In het park zelf hebben we rhino's en leeuwen gezien. En natuurlijk naar hetmeer geweest met flamingo's pelikanen en mariboes.Dat was echt prachtig!!! Helaas wel vanuit de truck met mijn sandalen meteen in een modderpoel gestapt...geen parasieten opgelopen. Op de camping zelf waren ook nog hele grote rode mieren die konden bijten...al met al niet rustig bij het kampvuur zitten natuurlijk. Maar alsje vervolgens bij het ontbijt impala's langs ziet lopen, is alles weer oke!!
Bij de ochtenddrive zijn we op een moederleeuw gestuit met 2 welpen die aan het ontbijten waren (waterbok op het menu). Echt super natuurlijk.Wel wat donker nog om super te fotograferen...de brunch erna gaf voor ons pannenkoeken, uiteindelijk hadden de apen ook pannenkoeken op het menu staan, door een snelle beweging.
Daarna naar het baringomeer. heel veel kleine miertjes op de camping, maar die deden niets. Wel veel muggen, maar dat is overal. En hippo's (nijlpaard voor mijn moeder) op de camping. Bij het avondeten stonden er opeens 3 achter de truck.'s Nachts nog veel geplons en geluid van ze gehoord, maar dichterbij dan 10 meter van de tent,zijn ze volgens mij niet geweest. Uiteraard wel super slecht geslapen, ook door de hitte. Bij baringo zijn we gistermorgen eerst gaan wandelen, op zoek naar slangen. Die hebben we nietgezien, maar wel schorpioenen... en een schooltje, dus bij 3 klassen hoofd schouders knie en teen gezongen...prachtig!
Na een ontbijt gingen we 3 uur in de hete felle zon een boottocht maken. We zagen de hippo's voor onze camping, krokodillen op de oever van onze camping en verder heel veel vogeltjes/reigers. Daarna zijn we naareen eilandgegaan metwat kleine geisers.En daarhebben we ook de zee-arend in actie gezien.Valt niet mee om een mooie foto te maken, maarhet isvast gelukt! Na de lunch tijd om te relaxen. Eindelijk de was kunnen laten doen, batterij opgeladen, dagboek bijgeschreven, biertje gedronken enz. Ook wel eens lekker hoor!
Vanochtend was dan het truck-moment. We konden nietstarten vanwege een accu-moment. Na een half uurtje was de Keniaanse anwb gekomen en konden we snel weg. Als dit alles is, dan mogen we in onze handjes knijpen!!! Nu dus in Kericho. Hier regent het altijd en zou het koud zijn, maar het was nog bloedje heet. Inmiddelswel een buitje gehad en watkoeler, dus lekker.Tot nu toe valt hetweer me mee: de zon iserg fel maar mijn 50+ factor doet het goed.De hitte is meestal te harden, in de schaduw is het dan echt nietwarmer dan 30 graden.
De accomodaties zijn wel wat armoediger dan vorige reizen. de wc's zijn optimaal als er wc papier is, licht, doorspoelmogelijkheid. Maar meestal zit jein het donker op een gat of met een halfoverlopen wc met allemaal beestje. Gisteravond waren er bij3 van de 4 wc'skakkerlakken. De douche is meestal ook watdonker en lauw,maar dat isniet erg. Voor de meesten van jullie zou het echt afzien zijn, vrees ik.Maar hier stinkt iedereen inmiddels en hebben we allemaal bruine voeten...dus het is nieterg. Het eten is weer vanouds lekker, veel salade, fruit! De groep is gezellig, wel even watwennen aan elkaar en niet zo als vorigjaar meteen een complete klik,maar hier hou ik het echt nog wel 2 weken uithoor!!! Zo nog even proberen te pinnen, want in Tanzania kunnen we de 1e dagen niet pinnen.En dan voor4 dagen waterkopen, want dat hebben ze niet in deserengeti. Op naar het luipaard (met iets meer tijd voor een foto) en een cheetah!!!
Gegroet,hopelijk tot nog een keerdeze reis!

• 02 Oktober 2010 - 17:21

Jwd:

gellukig je leeft nog. Pas maar goed op met al die wilde beesten (groot en klein).

• 02 Oktober 2010 - 18:59

Lisa:

Hilde, wanneer kom je nou weer voetbal kijken?

• 03 Oktober 2010 - 18:41

Minou:

Ik kan al bijna lopen hoor. Je bent zo lang weg!

• 03 Oktober 2010 - 19:35

Maarten:

020 heeft verloren. Verhaal wat te lang om te lezen. Veel plezier!

• 03 Oktober 2010 - 20:14

Pa:

Zit ik hier al enkele dagen in mijn uppie. Zo'n verhaal is welkom hoor, dat breekt het ritme van het maken van de toetsen voor school tenminste. Maar ik zit toch liever hier met mijn voorraadje diepvriesmaaltijden dan daar bij jou. Ik heb gewoon een boterhammetje met jam op het ontbijt. Daar kan geen broodje impala tegenop. Het was vandaag super met tegen de 24°C en heel veel zon. Ik snap niet zo goed dat je helemaal naar Afrika gaat om het warm te hebben. Ma heeft het 40° in Israël... brrr.