paradijselijk - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Hilde - WaarBenJij.nu paradijselijk - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Hilde - WaarBenJij.nu

paradijselijk

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

07 Oktober 2010 | Tanzania, Mto wa Mbu

Hallo daar!!!
De camping waar ik net ben beland is voor sommigen een waar paradijs: zwembad, oplaadmogelijkheden, bar en internet! Voor 6000 Tanz shilling zit ik hier een heel uur. Da's denk ik zo'n 3 euro of zo...ik heb er niet zo heel veel kijk op, ik geef het geld gewoon maar uit. Zo gaat een wasvrouw voor 10000 shilling mijn was doen...Het echte paradijs was trouwens vanochtend al, want toen waren we in de Ngorongoro krater. Maar we beginnen natuurlijk in Kericho, waar ik gebleven was.

In Kericho heb ik mijn laatste Keniaanse shillingen opgemaakt aan internet en wat water, want we moesten voor 4 dagen water inslaan. Met de laatste muntjes (da's echt niets meer waard) heb ik mijn geweten een goed gevoel gegeven door ze in het potje van het aids-fonds te stoppen. Omdat het in Kericho ging regenen, hebben we in een soort keet gezeten (zonder drank). Dat was erg gezellig, maar uiteindelijk ga ik altijd rond 22.00 uur al naar bed.

De volgende dag was het zondag en hebben we dus langs de weg veel mensen in nettere kleding gezien. Er was toch nog een supermarkt open en daar kwam ik een Keniaanse familie tegen waarvan het jongetje (6 jaar of zo) graag even mijn hand wilde schudden. De hele familie werd uiteraard voorgesteld en een fijn verblijf in Kenia werd mij toegewenst. Wij gingen vervolgens de grens over naar Tanzania. De grensperikelen waren vrij simpel en snel voor Afrikaanse begrippen. Alleen het dollars omwisselen voor Tanz shilling duurde wel een tijd (en dan kunnen sommige mensen nog zeuren over de koers...). De camping lag in Musoma, dat ligt aan het Victoria meer. Dat is dus 2 x zo groot als Nederland!! Een mooie camping met engels en spaans voetbal op tv en het geluid van de golfjes bij het slapen. Ook hier weer een familie die kennis wilde maken en waarvan de kids graag op de foto wilde en dan de foto wilden terug zien...

De volgende morgen was om 5.30 opstaan, dat is voor ons best vroeg. We kregen even thee en toast en dan gingen we op een boottocht. Dat was een boot waar je over alle houten banken heen moest klimmen en dat is om 6 uur 's ochtends een hele onderneming. De zonsopgang was mooi door de wolken, daarna gingen we naar een plaatselijk visserdorp. Uiteraard kwamen we ook hier weer in een schooltje terecht, maar wel vreemd was dat de kinderen nog uit de huizen naar de school renden toen wij kwamen...terug bij de camping moesten we nog snel ontbijten en nog naar de supermarkt, want ik was door het wcpapier heen en dat kan niet als je nog 3 dagen geen supermarkt tegen komt. De reis door Tanzania is prima, veel zwaaiende kinderen en aardige mensen. Ook is het wat opgeruimder dan Kenia, maar de natuur is wat minder spectaculair.
Uiteraard geldt dat niet voor de Serengeti wat het volgende doel was.

De weg naar de camping toe was al een gamedrive en vlakbij de camping kwamen we nog een kudde olifanten tegen. Prachtig! Ondanks dat het nooit regent in de Serengeti werden wij behoorlijk nat bij het tent opzetten. De camping is open terrein en dus kwamen er 's avonds jakhalzen en hyena's op visite. De 1e nacht hoorde ik het whoopie geluid vlakbij mijn oor, dus ik schrok me wezenloos wakker...maar niks gebeurd gelukkig. De avond erna kwamen er olifanten langs, maar dat was voornamelijk bij tenten van een Engels gezelschap, dus dat was niet zo erg.
De Serengeti is geweldig! De natuur is zonder dieren al helemaal subliem, wat een landschappen en wat een afwisseling. Maar natuurlijk hebben we ook de nodige dieren gespot. Van de grote dieren waren vooral leeuwen met welpjes, leeuwen die op jacht gingen, olifanten die naast de truck stonden spectaculair. Maar ook kleine vogeltjes en zo zijn prachtig. Dramatisch was een klein welpje dat zijn moeder kwijt was en om hulp miauwde. Helaas trok dit geen luipaard aan...een groot gedeelte van de groep zag namelijk ergens anders wel een luipaard maar door een slechte bewegwijzering (bij die ene boom en dan een stukje naar links...als er 10 bomen staan) heb ik niets gezien. Het zij zo...

Gisteren zijn we nog de Serengeti uit gegamedrived en toen kwamen we 2x cheetahs tegen. Dat was super! 1 liep vlaklangs de truck! Bij de gate van het park hebben we gelunchd terwijl de chauffeur onze band ging wisselen, want die was lek. Daarna dwars door vlaktes naar een Masai dorp. Dat was natuurlijk weer zweten in een klein hutje en je door souvenirs worstelen, maar ook wel weer leuk. Vervolgens zijn we via een vlakte zonder weg naar de camping aan de rand van de krater gegaan. Daar zouden geen enge beesten langskomen, maar meteen kwam er een olifant langs...gelukkig was het de enige. Omdat het op meer dan 3000 meter hoogte was, werd het snel koud. Dus snel naar bed, midden in de nacht nog zebra's gespot op de camping.

En toen vanochtend dus vroeg op om met een jeep de krater in te rijden. Wat een landschap! En wat een dieren!! Uiteraard hebben we weer leeuwen gezien (dit keer eindelijk een mannetjesleeuw), cheetahs, een hyena met een prooi in zijn mond, hippo's en daarnaast nog duizenden gnoe's en zebra's. De ene keer op een gele vlakte, dan weer bij water, dan weer in een groen landschap. En zoveel!!! In mijn beleving was het paradijselijk!!
Nu dus op een relaxte camping. Even ontspannen. Morgenochtend een fietsroute geloof ik, maar dat zien we dan wel weer. 1 dag per keer!

Gezondheidsupdate: de groep is langzaam aan de diarree, ik vanochtend ook wat, maar met loperamide, ors en 4 slokken cola lijkt het allemaal weer rustig te zijn geworden. De heupen doen af en toe wel pijn van het slapen op de matjes en het hoofd van de warmte. Want hier op de camping is het weer gewoon erg heet! De muggenbulten van de afgelopen dagen zijn ook opeens vandaag gaan jeuken, dus dat wordt zo even smeren.
Groepupdate: de groep is nog steeds leuk, ik vermaak me wel met hier en daar een praatje en enthousiaste mensen. Maar de eerste scheidingen zijn langzamerhand wel te zien...zeker als het over geld gaat wordt er nog al eens wat gezeurd en dat heeft dan betrekking op 1 dollar fooi en dergelijke, voor mensen die een reis van 2500 euro betalen...lekker belangrijk dus!!!
Nu ga ik nog even de mail en het nieuws lezen. 3 dagen geen sms-bereik was al afzien, maar nu bevinden we ons gelukkig weer in de bewoonde wereld!!

  • 07 Oktober 2010 - 13:56

    Martine:

    Het klinkt wel weer spectaculair wat jullie allemaal meemaken, met al die wilde dieren vlak naast je tent.
    Felines reactie toen ik vertelde dat je op vakantie was in Afrika: 'daar woont K3 toch ook'

  • 07 Oktober 2010 - 13:59

    Pa:

    Wat een belevenissen, prachtig hoor. Maar wat is nou weer een whoopie geluid?
    Enne... om 5.30 uur op staan. Kom dat moet ik morgen ook als ik op lis en Minou ga oppassen. Je wekt er geen meelij mee op.
    Wat een mooie foto's!

  • 07 Oktober 2010 - 14:01

    Hilde:

    Ik zal uitkijken naar K3...wie weet.
    De foto's zijn niet van mij, maar had ik er al op gezet hoor!!
    Nu naar de douche, zodat dat nog bij licht kan. Veel plezier met oppassen!

  • 07 Oktober 2010 - 14:02

    Hilde:

    o ja, whoopie is het geluid van een huilende hyena...google maar even op een internet geluidje, val in slaap en zorg dat hij dan 5 minuten later heel hard afgespeeld wordt...

  • 07 Oktober 2010 - 14:22

    Minou:

    Ik heb gisteren mijn eerste stapje los gezet: van de tafel naar de bank. Vanmorgen nog een los stapje. Als je terugbent ren ik je zo tegemoet!

  • 07 Oktober 2010 - 19:32

    Pa:

    Hèèèèè, foto's van een ander.... wat maak je me nou? Wat ongeloofwaardig!!! Zit je wel in Afrika of zie ik je morgen in Zwolle?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Mto wa Mbu

Afrika deel 3

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2010

Foto's

18 Oktober 2010

Brrr

15 Oktober 2010

de laatste zon

11 Oktober 2010

Eigenwijs

08 Oktober 2010

Mijn poep is plas (quote Lisa)
Hilde

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 56554

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 24 Juni 2015

De grootste reis van ons leven

07 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Kroatie

14 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Rondje Ijsland

30 September 2012 - 06 Oktober 2012

Back to Rome

09 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Het wilde westen

08 April 2012 - 14 April 2012

Corsica

17 September 2011 - 10 Oktober 2011

Peru en Bolivia

19 April 2011 - 22 April 2011

Valencia

25 September 2010 - 17 Oktober 2010

Afrika deel 3

29 September 2009 - 22 Oktober 2009

2e keer Afrika

10 September 2008 - 03 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: