Water, water en nog eens water - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van Hilde - WaarBenJij.nu Water, water en nog eens water - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van Hilde - WaarBenJij.nu

Water, water en nog eens water

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

26 Juni 2012 | Canada, Revelstoke

Zo vanmiddag eindelijk tijd om een verslag te schrijven, wel 5 dagen te beschrijven dus ik beperk me (zoals altijd ;-) ) tot de hoogte- en dieptepunten!

De 2e dag in Banff NP was geweldig! Het was heerlijk weer en we hebben prachtige dingen gezien. We deden vandaag een meer dag. Het 1e meer was meteen de mooiste: Moraine lake. We zorgden ervoor hier om 10 uur te zijn (9 uur in de auto) want dan was het nog lekker rustig en stond de zon het beste. Dat klopte!! De besneeuwde bergtoppen weerspiegelden in het groene meer en het was de perfecte manier om de dag te beginnen. Daarna zijn we de Icefields Parkway opgereden voor nog meer meren. Het meest spectaculaire was Peyto lake, dat ligt hoog in de bergen, dus we moesten ons eerst door een halfbesneeuwd pad omhoog werken, en hier was het natuurlijk wel druk! Ter plekke was het prachtig: een groen meer in de vorm van een hondenkop tussen de bergen! Daar dus maar het enige bankje ingepikt en genoten van een wrap, ondertussen een Nederlander uitgelegd hoe zijn sony camera werkte ;-).
Ook Bow lake was erg mooi, want daar dreven nog enkele ijsschotsen op. Als afsluiting van de dag hebben we nog naar een canyon gewandeld, Mistaya canyon en dat was ook geweldig: de canyon was smal en diep en je kon op de rotsen vlak naast het water gaan staan!

Daarna kwamen we aan op the crossing! Dat was perfect gelegen, nl halverwege de Icefields weg, maar daarmee was ook alles gezegd. Er was geen bereik, geen wifi, geen koelkast, geen koffiezetapparaat en de fish en chips was duur en smerig...tja, het kan niet allemaal fantastisch zijn!

De volgende dag mochten we hier weer weg. De bewolking was al dik dus we sjeesden er van door om zoveel mogelijk nog droog te zien. Vandaag was vooral waterval-dag. De eerste paar kwamen van de Weeping Rock, maar vanwege de regen zagen we van de meeste rotsen wel watervallen af komen. Het weer werd slechter en slechter en het zicht op het hoogste punt was vrij dramatisch. Af en toe kon je onder een plu nog een foto maken, maar bv de gletsjer was bijna niet te zien.
Tegen de middag werd het droog en konden we nog 2 watervallen bekijken. Alletwee erg groot vanwege de regen en het smeltwater. Indrukwekkend!
Helaas zagen we de hele Icefieldsweg geen wildlife, teleurstellend.
s Middags werd het beter weer, zelfs zon gezien en we besloten de Maligne canyon in Jasper nog te bezoeken. Het meer was voor ons vrij normaal (verwend als we zijn) maar de canyon was superdiep! Ook zagen we daar voor de verandering maar weer eens een beer. Nadat was Japanse toeristen zo dom waren om fotos van 2 meter te gaan nemen, ging hij er helaas vandoor, maar daarvoor moest hij wel een riviertje overzwemmen!! Mooi gezicht!

Zondag begon superleuk omdat ik eerst geskyped heb met Frank! We hadden een relaxte dag in de planning dus alles kon lekker langzaam. Tegen 11 uur hadden we ons ontbijt gekocht enzo, maar toen bleek de weg naar Clearwater, onze volgende bestemming, afgesloten vanwege een mudslide. Alternatief was 3 uur wachten in de hoop dat ze het snel hadden opgeruimd, maar toen we hoorden dat het ook wel 2 dagen kon duren, besloten we dan maar terug te racen over de Icefieldsweg en via Yoho NP ergens richting Revelstoke (bestemming voor de volgende dag) een hotel te zoeken. Konden we mooi nog even wat dingen zien die gisteren in de regen hadden gelegen...nou mooi niet, het regende nog meer en het zicht was nog slechter. Met 'het dondert en het bliksemt' van Guus Meeuwis op de achtergrond ging het nog best. Yoho NP is ook verregend dus redelijk op tijd kwamen we in Golden aan. Verder konden we ook niet want de weg naar Revelstoke was afgesloten vanwege een .... Mudslide!!! Lekker dan!!! De volgende dag moesten we daar echt wel zijn eigenlijk, dus we maakten ons op voor de alternatieve route die zowat langs de grens met de VS liep en 10,5 uur rijden betekende en een veerbootdienst nodig had...
Ons motel stond aan de geblokkeerde weg en rond 6 uur s avonds werd duidelijk dat de mudslide ten westen van Revelstoke was en dat we dus de volgende dag wel de korte route konden nemen! Hier hebben we uiteraard wel een biertje op gedronken!

Maandag dus een kort dagje, via Glacier NP naar Revelstoke. Onderweg drie korte wandelingen gedaan. Een hele grote waterval, waar je geen foto kon nemen omdat je dan kletsnat werd! Daarna een pad over rotsen wat leuk liep, als laatste een kort pad over vlonders door regenwoud. Toen we dat gedaan hadden begon het weer eens te regenen, dus dan maar naar het motel. Daar kregen we een gratis upgrade omdat onze eigen kamer nog niet klaar was, dus nu hebben we zelfs een keuken, die uiteraard niet gebruikt wordt!

Vandaag een hele dag voor Revelstoke NP en dat is niet heel groot...maar vandaag wel droog! Dus na een relaxt begin van de dag, zelfs uitslapen, begonnen met een wandeling van 3 km omhoog naar sneeuw (de top was onbereikbaar door de sneeuw, maar dat wilden we natuurlijk zelf even bekijken) en dat was heerlijk: rustig, lekker bewegen en afgesloten met het maken van Zack the Snowman! Verder nog 2 wandelingetjes gemaakt door een moeras (heel veel muggen) en door een regenwoud. Allebei leuke tripjes, niet erg lang maar wel afwisselend, maar voor de fotos niet echt bijzonder.

Morgen gaan we dan naar Vancoucer. Dat wordt een lange reisdag, maar met Guus, Queen, Bon Jovi en Van Dik Hout erbij moet het wel lukken. Onderweg nog wel een overstroming vlak bij de weg die wij moeten hebben, dus hopelijk breidt die zich niet uit!

Verder nog even melden dat ik in de EK poule van het AD het fantastisch doe...toch nog een succesje...

Nou wat een verhaal weer, nu nog even fotos regelen!

• 27 Juni 2012 - 09:09

Minou:

Neem je de sneeuwpop voor me mee?

• 27 Juni 2012 - 11:22

Lisa:

life hilde,
    ik wil by jou loziren een kirtje. 10 dagjs. mar dan moet ik wel fry zyn.

lisa (en mama)

• 27 Juni 2012 - 11:56

Carola:

haha ik heb 8 jaar geleden ook een sneeuwpop gemaakt in Revelstoke NP!
    Ik hoop voor je dat het weer snel wat beter wordt, in ieder geval droog met begaanbare wegen.

• 27 Juni 2012 - 20:16

Maarten:

ik was vroeger al dol op plaatjesboeken. Al die tekst laat ik liever links liggen. Pfff... lezen duurt volgens mij langer dan intypen. Maar de plaatjes zijn mooi. Ach, ik lees liever het album, ha ha