vlaggetje erbij - Reisverslag uit Canmore, Canada van Hilde - WaarBenJij.nu vlaggetje erbij - Reisverslag uit Canmore, Canada van Hilde - WaarBenJij.nu

vlaggetje erbij

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

21 Juni 2012 | Canada, Canmore

Zo weer een vlaggetje erbij op mijn website, nu we in Canada zijn! Daar doe ik het natuurlijk voor! Verder is Canada best wel leuk: de mensen zijn minder dik, er zijn minder mensen en het aantal Japanners is zowat minder dan het aantal gespotte beren! Wel zijn er ook wat minpunten: het bier is duurder en de populatie is hier zo sportief dat ik me asportief voel terwijl je je in Amerika al gauw de meest fitte vindt.

Maar goed, ik was gebleven bij onze megakamer in Whitefish. Daar vertrokken we met het bericht dat de Logan pas die ochtend open zou gaan als er niet al te veel sneeuw was gevallen. Toen wij bij de afslag reden, was het echter zulk pokkeweer dat we besloten om niet die kant langs te gaan. Regen, een graad of 5 beneden en laaghangende bewolking....waar doe je het voor? Dus om Glacier heen gereden en aan de andere kant klaarde het behoorlijk op. En dus zijn we Logan pas van die kant opgereden. Uiteindelijk werd het ook aan deze kant erg koud en regenachtig, maar nu hebben we wel nog prachtige dingen gezien, waaronder een zwarte beer op twee meter afstand. Helaas was ik de bestuurder dus ik had geen fotomogelijkheden maar Laura heeft dat goed opgevangen door met open raam een perfecte foto te nemen, wel een beetje spannend natuurlijk, maar mijn voet stond op het gaspedaal voor als het nodig was. Maar de beer was van het rustige soort dus geen gevaar. Daarna wel gevaar want een hert wilde oversteken terwijl ik 70 km per uur reed. Door een wat heftige rempoging schrok het hert gelukkig zo, dat hij nog twee autos wachtte en geen botsingen veroorzaakte.

Daarna zijn we via een andere weg in Glacier de grens baar Canada gepasseerd. De grenswachter wilde wel weten of we wapens bij ons hadden (nee), drank (ja) of 10000 dollar (nee) maar toen mochten we met een stempel in het paspoort erbij, doorrijden. En vervolgens kwamen we bijna niemand meer tegen, lekker rustig.

In waterton park heb ik lekker een bizon stoofpotje gegeten, geen bizon te zien in het park, dus ik hoop niet dat ik de laatste had.
De volgende ochtend zagen we in een half uur echt geweldige dingen: eerst een zwarte beer met drie jongen, die echt deze lente geboren waren! Echt super leuk!! Moederbeer was best relaxed aan het eten in de berm en de jongen speelden verderop tussen de begroeiing. Wat een belevenis zeg!!!
Daarna reden we nog maar net of we waren getuigen van een vos met voer jongen. Hun hol was in zicht dus ze gingen ook niet weg. Terwijl moeders de autos in de gaten hield (was allemaal wat op afstand) ravotten de jongen er op los. Leuk filmpje gemaakt en leuke schattige fotos!!! Onze dag kon niet meer stuk!!
Rest van de dag een hele lange rechte weg gereden, bijna geen verkeer maar wel afwisselend buien en opklaringen. Gelukkig hebben we nog een alternatieve route genomen het laatste anderhalf uur, die ging door een provinciaal park dwars door de rocky mountains. Op het hoogste punt van ca 2200 meter hebben we nog even in de sneeuw gespeeld! Ook zagen we hier rocky mountain sheep op de weg!

Nu zitten we dus in Canmore, vlak bij Banff national park. Vandaag hebben we het eerste deel van het park bekeken. Omdat wij inmiddels nogal verwend zijn, is zo'n mooie weg dwars door naaldbossen en met mooie bergtoppen erboven al wat saai voor ons. Gelukkig hebben we ons wel vermaakt twee uur wandelen door Johnston Canyon. Het eerste deel was wel toeristisch (zelfs een stel met een kinderwagen over een smal pad) maar het tweede deel was heerlijk rustig. Natuurlijk moet je dan wel weer meer opletten op mogelijke beren maar daar hadden we gelukkig geen last van, ondanks dat we ons subway broodje meedroegen. De lower en upper falls (en alle tussenliggende falls zonder naam) waren erg spectaculair en ik heb nog even met mijn grijsfilter kunnen spelen. De rest van de dag nog wat rondgereden maar geeneens wildlife gezien vandaag, op eekhoorns en muggen na!!!

Wel deze twee dagen heerlijk bij een chinees gegeten. Eindelijk gewoon groente en vlees en rijst in een goede verhouding op je bord!!

Morgen rijden we deel 1 van de icefield parkway en zaterdag het 2e deel. Ben benieuwd want daar moet meer wildlife zijn en spectaculairdere natuur. We zijn nog steeds op zoek naar een moose die dichterbij staat dan die ene die we gezien hebben en natuurlijk wolven, maar dat lijkt me vrij kansloos ;-).

Nu nog even wat foto's toevoegen!

• 22 Juni 2012 - 05:57

Jwd:

Ziet er mooi uit. Pas maar op met al die wilde dieren.

• 22 Juni 2012 - 05:57

Jwd:

Ziet er mooi uit. Pas maar op met al die wilde dieren.

• 22 Juni 2012 - 11:26

Carola:

Zo herkenbaar! echt fantastisch. En die Icefieldparkway is echt super. Peyto lake overlook, crawfood glacier, nog een partij glaciers, canyons noem maar op. Wil zo weer! Nog 10 weken werken....

• 22 Juni 2012 - 19:24

Zwarte Beer:

Kun je me die foto toesturen? Zo goed heb ik er nog nooit op gestaan.

Fijne vakantie verder. Grrrr.