Over vulkanen, aardbevingen en regen - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Hilde - WaarBenJij.nu Over vulkanen, aardbevingen en regen - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Hilde - WaarBenJij.nu

Over vulkanen, aardbevingen en regen

Blijf op de hoogte en volg Hilde

18 Juli 2013 | IJsland, Skaftafell

Hierbij dan het beloofde verslag. Ik heb nu toch tijd genoeg want het eten is op en het regent buiten hard...wat is er gezelliger dan even een verhaaltje typen!

Zoals de fotos laten zien is het hier prachtig. Meestal zelfs onwaarschijnlijk prachtig! Af en toe dus ook wel nat, maar tot vandaag was dat steeds aan het begin van de dag en daarna werd het droog met hier en daar een opklaring. Vandaag was dat andersom helaas maar tot nu toe mogen we zeker niet klagen: bijna alles kunnen doen wat we wilden!
En dat samen met onze happy camper! Wat een heerlijk ding is dat zeg! Eigenlijk houden we ons normale dagritme aan met ontbijt lunch diner en af en toe koffie en om die momenten op te luisteren bezoeken we rond die tijd ook maar iets moois ;-). Zo kookten we al met uitzicht op de gullfoss waterval, dronken we koffie met uitzicht op skogafoss (de wie is de mol waterval met trap) en lunchten we in een kleurrijke vallei van landmannalaugur. Deze nacht moeten we doorbrengen met uitzicht op 2 watervallen, dus ook zonder de regen veel water hier. Wel een verschil met gisteren trouwens: nu een parkeerplaats met wc en koud water, gister afgebakende plekken met warme douches, hot tub, wifi, golfbaan en uitzicht op de eyanogwattes (vulkaan met de moeilijke naam die in 2010 uitbarstte). Ons camperbusje heeft in ieder geval genoeg ruimte, een goede koelkast voor light bier (nog geen gewone drank gevonden, mag niet in de supermarkt), een verwarming voor s avonds, 1 kookpit en een goede matras. En bovenal geeft het ons alle flexibiliteit die we wensen zonder dat we met een tentje hoeven te stuntelen, echt perfect voor ons!

O ja, wat hebben we nou zoal gezien/beleefd:
Maandag zijn we begonnen met een veld met high geothermal activity, zoals het zo mooi heet. Ze bedoelen een borrelveld met stoom, stank en mooie kleurtjes. Ook hebben we kennisgemaakt met de gravelwegen...gaat best aardig alleen niet zo snel.
Dinsdag hebben we de gouden cirkel gedaan. Maar daarvoor hebben we een aardbeving mee gemaakt, kracht 6.6. We moesten er wel een euro pp voor betalen en vervolgens stond ik in de donkere kast nog niet helemaal klaar...maar ja, in t echt tellen ze ook niet eerst af natuurlijk. Het was erg leuk om het zo eens te ervaren, maar ik was blij (en mijn rug ook) toen het voorbij was!
De gouden cirkel dus... Eerst bij pingvellir gekeken hoe amerika elk jaar een metertje verder van europa komt. Daarna bij geysir de geiser strokkur zien spuiten. En vervolgens de geweldige kracht van gullfoss gezien, wat een mega hoeveelheid water zeg! Als afsluiter nog even koffie bij de faxa waterval. Lekker rustig daar, want de gouden cirkel is natuurlijk toeristisch voor ijslandse begrippen.

Woensdag hadden we een excursie met jeep naar de binnenlanden gepland. Het was nogal regenachtig bij het begin maar toen we eenmaal echt van de weg afgingen werd het steeds lichter. Frank en ik waren de enige 2 toeristen, dus wij mochten steeds zeggen als er een fotomoment nodig was. En dat was best vaak, maar uit beleefdheid hebben we niet elke minuut hiervan gebruik gemaakt. Maar wat een landschap zeg!! Overal lava, zeer zwart! Dan weer in combinatie met groen mos, dan weer met heuveltjes, dan weer met kaal niets. We keken onze ogen uit! Uiteindelijk kwamen we op een van de toppen uit, met uitzicht op de bewolking en mist rond de besneeuwde top. Wel koud en wind en motregen maar super! Daarna reed de chauffeur een eindje om, om vervolgens een helling op te rijden en op het randje te blijven staan met een fantastisch uitzicht op een krater!
Daarna zijn we met de jeep verder gegaan dwars door wat riviertjes, mooie dalen, langs prachtige meren naar landmannalaugur. Daar kregen we 2 uur om door te brengen en we hebben genoten van de gekleurde bergen en de eerste zonnestralen van de dag!
Vervolgens nog maar naar een nog mooiere krater met een blauw meer erin gereden en alsof dat nog niet genoeg was, naar een schitterende waterval. Inmiddels was het volop zonnig dus eindelijk een regenboog in de waterval!!
Om 6 uur weer bij onze camper maar wij hadden na wat eten nog genoeg puf om zelf ook nog even langs een waterval en gletsjeruitzicht te rijden.

Lange dag dus donderdag uitgeslapen tot 8 uur! Vandaag nat begonnen door achter een waterval door te lopen. Ook hier weer heel wat watergeweld!! Daarna bij skogafoss alle trappen omhoog gelopen. Helaas regende het inmiddels maar t was nog te weinig om ons om te laten keren, dus bovenop nog even naar een waterval verderop gelopen. Daarna was de binnenkant van mijn jas wel wat nat al, dat is hij nu nog steeds. Vervolgens naar een rotsformatie aan zee gereden om eerst in de motregen en harde wind te genieten van puffins (schattige vogels) en van een gitzwart strand! Daarna zijn we nog naar een ander strand gegaan maar toen werd het echt regenachtig. Dus nu zijn we bij Kirkjebaeklaustur op een parkeerplaats beland (officieel wel een camping hoor).

Beetje lang verhaal geworden he? Commentaar Frank: dan hebben we blijkbaar al veel moois gezien ;-). Zeker weten!! Morgen nog wat regen in de ochtend en dan misschien overgang naar beter weer. Ach we zien het wel, tot nu toe echt super tenslotte!!

• 19 Juli 2013 - 16:12

Carola:

Klinkt allemaal zo herkenbaar, echt super. En die jeeptocht klinkt ook niet gek zeg, erg leuk!
    Geniet nog maar mooi van al dat moois, jullie gaan blijkbaar ook tegen de klok in dus ik kan gewoon mee blijven leven zoals het zelf ook in mijn geheugen zit. En na regen komt vast weer eens zonneschijn, ik duim mee! Lfs Carool

• 19 Juli 2013 - 17:39

Maarten:

Helemaal te gek... Een borrelveld... Wat een paradijs! Staan daar allerlei kraampjes of zo? En hebben ze er ook Mummelman? Zijn er veel alclholcontroles?

• 20 Juli 2013 - 22:48

Sandra Van Es:

Klinkt allemaal fantastisch, wil jullie foto's zeker zien als jullie weer terug zijn. Leuk dat we mee kunnen lezen met jullie belevenissen. Veel plezier verder nog. Geniet ervan!