de zonnige dagen - Reisverslag uit Stapi, IJsland van Hilde - WaarBenJij.nu de zonnige dagen - Reisverslag uit Stapi, IJsland van Hilde - WaarBenJij.nu

de zonnige dagen

Blijf op de hoogte en volg Hilde

28 Juli 2013 | IJsland, Stapi

Zo maar weer een verhaaltje schrijven...kan Frank mooi in 1 van zijn 3 puzzelboekjes beginnen.

We waren gebleven bij de binnenlandexcursie naar de Hekla. In tegenstelling tot onze zowat prive superjeep tour van vorige week, werden we nu met zo'n 30 anderen in een hete touringcar vervoerd. Wel eentje met 4x4 aandrijving die door rivieren kon waden. Het werd een dag van lang zitten: 4 uur heen (met diverse stops) en 3 uur terug (1 plaspauze), maar het was de moeite zeer waard! We konden heerlijk over gitzwart lava lopen, een deel van het pad moest door de sneeuw en we kwamen uit bij 2 meren: eentje blauw met koud water en eentje melkachtig groen met warm water, gescheiden door een dunne muur: bizar!!

De volgende dag gingen we onze Happy Camper testen op een gravelroad. Het was er eentje van '28 km wasbord' en na 1 km trilde de voorlamp er al uit. Die hebben we weer teruggeklemd en na anderhalf uur hobbelen kwamen wij (en de eieren en onze dure wijn) heelhuids aan bij de parkeerplaats van Dettifoss. Dat was een supergrote waterval van een gletsjerrivier, wat een geweld zeg! Op 20 minuten lopen was er nog een bredere waterval en daar was zowat niemand! Na 3 uur was het welletjes en zijn we weer vertrokken. Gelukkig was de 2e helft van de hobbelweg iets beter te doen.

De volgende dag hebben we dingen rond het muggenmeer Myvatn bekeken. Het eerste was een soort lavadoolhof, maar door de toeristen zag je de lava bijna niet. We wisten niet wat ons overkwam, snel weer weg! De askrater beklimming beviel al beter, maar het hoogtepunt van de dag was wel de lavawandeling bij de Krafla warmtecentrale. Wat super om over zulke grote brokken lava te wandelen. Wat een kracht weer, wat de natuur heeft laten zien!
Als afsluiter hebben we de Dettifoss waterval nog even van de andere kant bekeken (gewone asfaltweg) en deze keer werden we beloond met een regenboog! Nadat wij geweest waren trok het in 5 minuten compleet dicht, maakte voor ons niet uit, we hebben er nog wel even gegeten voordat we om half elf s avonds terugkwamen op de camping.

Onze laatste grote waterval was Godafoss. Ook die zagen we met regenboog want weer een zonnige dag. Wel een taxfree superwarme outdoor jas gekocht voor deze koukleum...
Daarna zijn we naar een stuk noordfjord gegaan. Ook een tunnel door zo'n fjord heen met maar 1 rijbaan en wat parkeerplekken, maar wel 2 richtingsverkeer. En dat 4 km lang...
De rest van de dag besteed aan het opzoeken van oude kerkjes: een mooi houten exemplaar na een bergweg over een pas, en een mooi lemenkerkje aan t eind van de dag. We besloten op een drukke camping met een zonsondergang en een witbiertje.

Zaterdag hebben we ook nog een noordelijk fjord bekeken. Aan die kust zijn veel zeehonden en we hebben dus ook even het zwarte strand bezocht. Helaas waren er ook vogels die hun nesten met jongen wilden beschermen en dus kwamen ze in duikvlucht over ons heen. Ik vond er uiteraard meteen niks meer aan, hartslag 180...maar na nog een aanval op Franks pet hebben we via een ander pad nog een raar uitziende rots bekeken.
Via een mooie hoogvlakte zijn we naar een gratis camping gereden want we konden de receptie niet vinden (we hebben ook een campingcard die bij deze camping gold, dus ze zijn alleen de toeristenbelasting misgelopen).

Vandaag hebben we de westkant bezocht. Helaas wel de hele dag zwaar bewolkt met wat regen af en toe, even wennen! Na een bezoek aan een dorp en een pizzaatje gegeten te hebben, vond ik weer een leuk weggetje door een lavagebied. Het weggetje werd wel erg smal en ik wist eigenlijk ook niet zo goed of hij wel weer naar de gewone weg terugging, maar t waren supermooie 10 kilometers en uiteindelijk kwam het natuurlijk weer goed. Daarom eind van de dag een op de kaart nog dunner weggetje van 20 km uitgezocht om onder een gletsjer langs te kunnen rijden. Ik niet natuurlijk, ik moet kaart lezen! Frank kan perfect om de gaten heen rijden en in versnelling 1 nog net de steile stukken halen. Wederom prachtig maar 2 van die 'leuke' weggetjes achter elkaar is wel erg vermoeiend!

Nu dus lekker uitrusten op de camping met een wijntje erbij! Morgen de zuidkant van dit schiereiland bekijken en dinsdag uiteindelijk terug naar Reykjavik.

• 29 Juli 2013 - 00:57

Carola:

haha sommige dingen veranderen (zo hebben jullie enorm vaak Wifi volgens mij en had ik soms 3 dagen nergens iets), maar sommige dingen veranderen nooit. Ik heb ook nog wel een klein trauma van die weg naar Dettifoss, saai, saai, saai en echt enorm door elkaar geschut, verschrikkelijk.
    Geniet nog even de laatste daagjes!

• 29 Juli 2013 - 01:23

Frank:

Hekla moet natuurlijk Askja zijn ;-)
    En kaart lezen op de weg langs de gletsjer van Sneafelness moet eerder zijn....zullen we niet omkeren ;-)
    O, ja en Wifi hebben we ook niet hoor, ik ben Hilde der hotspot....en snoept dus al mijn MB's op !!