beter - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Hilde - WaarBenJij.nu beter - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Hilde - WaarBenJij.nu

beter

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

26 September 2011 | Bolivia, La Paz

Hoi hoi,

hier alweeeer een berichtje van mij. Dat om te voorkomen dat jullie ongerust worden. Dat is nergens voor nodig hoor. Al is het medisch nog niet geheel op orde. Nadat ik het vorige stukje had geschreven had ik opeens elke 2 uur waterdunne diarree dus toen ben ik maar weer aan de hele reutemeteut (kent de spellingschecker hier niet, haha) aan medicijnen begonnen. Het vieze is ook nog dat het wc-papier niet door de wc mag worden gespoeld maar in de prullen bak moet. Gelukkig had ik net de was hierin kunnen doen voor de ellende begon, dus dat scheelt weer wat! Je snapt de rest van de middag niet veel uitgespookt. Daardoor ook weinig gemerkt van hoosbuien met onweer. Om half 7 was de laatste aanval en om half 10 ben ik gaan slapen. Toen ik de volgende ochtend opstond dacht ik dat het over was maar toch had ik ´s ochtends nog weer een diarree aanval. Tas dus maar meteen die 3 verdiepingen naar beneden gesjouwd, zodat ik niet weer omhoog hoefde. Mijn ontbijt bestond uit een heerlijk danoontje-achtig ding (al was dat niet goed volgens de reisleidster, want er zat melk in), een flesje met ORS en een kopje thee. In de bus hadden we wel een WC maar daar mocht je niet in poepen, ook niet als het net zo dun is als plas. Halverwege de grens zijn we gestopt bij een uitzicht op het Titicaca meer en toen voelde ik al dat ik binnenkort weer naar de wc moest. Dus netjes gemeld aan Daniella maar volgens de chauffeur was er voorlopig geen wc en of ik het niet in de bosjes kon doen. Op zich heb ik daar geen bezwaar tegen maar met spetterpoep worden mijn schoenen niet schoner en gaat de bus stinken, dus dat heb ik geweigerd. Daarom na 5 minuten keurig op een openbaar toilet naar de wc geweest, was wel heel smerig trouwens, maar ik kon niet doortrekken dus het werd er ook niet schoner op. Tot zover het vieze verhaal hoor!
Bij de grens hebben we weer netjes een uitreisstempel gekregen in het paspoort, vervolgens nog wat dollars omgewisseld in bolivianos en daarna bij het boliviaanse kantoor een formuliertje ingevuld zodat ze nu weer weten dat er apotheker meer in het land is. Stempeltje erbij en weer in een nieuwe bus. Dat was wel even schrikken, want hij zag er niet zo luxe uit en had geen wc. De vrouw en dochtertje van de chauffeur moesten ook mee, maar we hadden plek zat. Op zich reed hij lekker maar die bolivianen zijn nogal klein dus de hoofdsteun kwam nog niet tot mijn nek en dus slaapt dat behoorlijk rot. Maar we kwamen heelhuids aan in El Alto, de miljoenen stad die boven La Paz ligt en die het vliegveld heeft ivm de hoogvlakte. Daar wonen over het algemeen de armere mensen en het was er dan ook een rotzooi op straat. Maar vandaaruit hadden we wel een fantastisch uitzicht op La Paz, dat in een vallei ligt met besneeuwde toppen op de achtergrond.
Eenmaal aangekomen bij het hotel blijkt dat we helemaal niet in een arm land zijn, ons hotel heeft gewoon een lift!!! Moet ook wel want wij huizen op de 6e verdieping! En dit hotel heeft trouwens ook weer gratis internet, maar de muis klikt niet. Ook hebben we laundry service dus vanavond zijn mijn spijkerbroeen weer fris. De handdoeken worden dan weer niet na 1 dag verschoond, maar dat doe ik thuis ook niet dus daar kom ik wel overheen. Ook had ik vanochtend een zeer lauwe douche, maar de rest had het wel over warm, dus misschien volgende keer meer geluk.
Vervolgens zijn we naar de Thai gegaan voor de lunch. Ik kon echter niet spicey eten vanwege de darmen, terwijl al die mensen heerlijke gerechten als tikka massala kozen!! Ik zat er met een smaakloze kippensoep met noodles...Daarna hebben we een verkenningswandeling gemaakt in de stad, in de scherming-donker ondanks dat het hier zo gevaarlijk is dat je je paspoort beter op je hotelkamer kan laten liggen. ´s Avonds voelde ik me gelukkig al weer veel beter en na een goede nachtrust had ik vanochtend weer diarree...ik zal het maar zien als mijn ochtendontlasting, alleen dan wat dun. Rest van de dag vandaag ook geen probleem, voel me weer helemaal fit en heb ook geen last meer van de hoogte. Vanochtend eerst met Marian, Dick en Greetha naar de maanvallei geweest. Eerst een mooie taxirit dwars door La Paz, dat gaat op en neer en met veel getoeter natuurlijk. De maanvallei lijkt op Bryce canyon maar dan niet rood en veel minder groot natuurlijk. Maar met prachtig weer en een wandeling van ruim een uur was het een heerlijk uitstapje. Helaas had ik op het begin mijn camera op iso 3200 staan, onbegrijpelijk, dus sluitertijden van 1-4000e en veel ruis. Gelukkig kwam ik er snel achter. De taxi bleef al die tijd op ons wachten en dus kwamen we weer gemakkelijk bij ons hotel. Daar wilden we lunchen, buiten stond een 3-gangen menu maar wij wilden gewoon een hamburger of zo, niet een volledige maaltijd. Maar zonder te vragen kregen we de soep al opgediend...dus wij ons maar weer verontschuldigd en uiteindelijk bij de burger king wezen eten. Vervolgens genoodzaakt iets langer te blijven hangen vanwege een half uur hoosbuien en toen in stralend weer verder gelopen naar de heksenmarkt. Die is erg kleurrijk met sjaals, beeldjes, foetussen, maar het was er vrij rustig en niet zo groot, dus het was er leuk genoeg voor mij. Daarna nog een protestmars gezien, maar gelukkig geen oproerpolitie. Uiteindelijk de kathedraal bekeken, aangevallen door een horde duiven (meer dan in amsterdam hoor!) en terug naar het hotel water en fruit gekocht. We krijgen hier bij het eten nauwelijks groente, dus ik moet het hebben van appels (meestal wat muf) en bananen (meestal beetje bruin). ´t Was wel even sjouwen want ik had geen tas meegenomen. Het is hier namelijk zoooo gevaarlijk dat je het beste zonder iets op pad gaat en dus had ik geld in mijn afritsbroek en het kleine cameraatje in mijn hand. Loopt ook veel fijner dan zo´n rugzak trouwens. Ook vast lunch voor morgen gekocht (croissantjes met kaas) want morgen gaan we 4 uur over een normale weg en 6 uur over een hobbelweg helemaal naar uyuni. ´t Is vast een mooie rit maar zwaar vermoeiend en waarschijnlijk wordt het er koud. Muts, handschoenen al vast gepakt! Ik vrees dat ze daar in ieder geval geen internet hebben, het enige dat ze daar hebben is zout!

Tot het volgende verhaaltje...

Ps. Alice, de vichy is wel fijn als anti-uitdroog maar ik heb nog steeds rimpels en ik smeer het iedere dag soms wel 2x en al meer dan 1 week. Wil je een klacht er van maken!

  • 27 September 2011 - 09:35

    Marieke:

    Fijn al die details ;)
    Geniet je nog een beetje? Of mis je Afrika...

  • 27 September 2011 - 17:24

    Alice:

    Dan ben jij denk ik toch het gevalletje 'geen redden meer an' haha
    ps ik hoop dat jou verhaal niet word gelezen door koelkast mannen... veel plezier nog!! groetjes

  • 27 September 2011 - 17:54

    Lisa:

    Bah, wat een vies poep verhaal.

  • 27 September 2011 - 17:55

    Ester:

    Tjonge, wat een verhalen weer! Details, hmmm tja hoort er allemaal bij vrees ik... Nou maar vollop genieten en hopen op verder uitblijven van klachten, dan kun je weer lekker eten!! Vooral blijven genieten!!

  • 28 September 2011 - 04:01

    Carola:

    Je had de details achterwege mogen laten hoor......
    Ik kan me ook ooit nog zo'n verhaal van Harolf herinneren uit Peru, daarbij schreef hij ergens van een busreis....dit was echt het dieptepunt van mijn reis omdat de bus om het half uur voor hem moest stoppen en hij weer met WC rol de bosjes in. Dat is je in ieder geval bespaard gebleven.
    Doe voorzichtig in La Paz, inderdaad niet de veiligste plek op aarde.
    Groetjes Carola (veilig weg uit LA begin gemaakt met Hwy 1)

  • 29 September 2011 - 08:08

    Martine:

    We zijn solidair met je hoor, hier allemaal een buikgriepvirus te pakken.
    En Fabians antwoord op Hilde is nog steeds: tantie. Vrees dat je daar nog een poosje aan vast zit.

  • 03 Oktober 2011 - 07:31

    Mariska Blok:

    Hai Hilde,

    Wat een verhalen,geweldig.
    Heb weer gelachen!!
    Hoop dat het met je buik al een stuk beter is?
    Heel veel fun daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Peru en Bolivia

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2011

Filmpjes

14 Oktober 2011

Foto's

11 Oktober 2011

Weer thuis

08 Oktober 2011

Spierpijn in de vingers

04 Oktober 2011

Weer meer zuurstof n de lucht
Hilde

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 56829

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 24 Juni 2015

De grootste reis van ons leven

07 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Kroatie

14 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Rondje Ijsland

30 September 2012 - 06 Oktober 2012

Back to Rome

09 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Het wilde westen

08 April 2012 - 14 April 2012

Corsica

17 September 2011 - 10 Oktober 2011

Peru en Bolivia

19 April 2011 - 22 April 2011

Valencia

25 September 2010 - 17 Oktober 2010

Afrika deel 3

29 September 2009 - 22 Oktober 2009

2e keer Afrika

10 September 2008 - 03 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: