Van alles wat - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu Van alles wat - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu

Van alles wat

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

24 April 2008 | Nederland, Zwolle

Hoi,

Tijd om weer eens een bericht te plaatsen. De voorbereidingen gaan gestaag door. Achmea heeft mijn injectie maar voor 75% vergoed, dus ben ik maar weer eens in de pen geklommen om dat recht te laten zetten. Ze hebben al toegegeven dat het een foutje is van hun kant, maar geld heb ik er nog niet voor gezien. Afrikaans tempo bij de verzekeraar, zullen we maar zeggen.

De stand van zaken van de deelnemerslijst is nogal wisselend: dan zijn er 16 inschrijvingen, dan weer 18. Mensen twijfelen blijkbaar of het wel de moeite waard is of krijgen ruzie met hun reispartner of ....

Treurig nieuws uit Zimbabwe: de hertelling bij de verkiezingen heeft als doel om Mugabe in het zadel te houden. Dit gaat met veel geweld en martelingen samen. Triest! De reis gaat dan wel niet door Zimbabwe, maar wel langs buurlanden en als er ergens een conflict uitbreekt, zeggen landsgrenzen niet alles, dus ik hou het wel in de gaten.

Nog beesten-nieuws uit Namibie: er is vorige week een hele grote walvis aangespoeld (zie plaatje). Gelukkig is dat nou weer een van de diersoorten waar ik me geen zorgen over maak.

Hierbij ook nog even wat wetenswaardigheden over Namibie, want ik krijg nog wel eens vragen over dat land.

Staatsvorm: Republiek
Oppervlakte: 22 x Nederland
Aantal inwoners: Iets meer dan 2 miljoen. Namibie is het dunbevolkste land van Afrika met 2,4 mensen per km2 (Nederland 395). De grootste stad is Windhoek, daar kom ik niet. Wel in de andere grote steden Swakopmund en Rundu (zo'n 32000 inwoners).
Geschiedenis: In 1793 nemen Nederlanders bezit van Walvisbaai. In 1870 wordt Namibie Brits. In 1884 Duits. Na WO-I geeft de VN de macht tijdelijk over aan Zuid-Afrika, maar dit land bezet Namibie. In 1990 wordt Namibie uiteindelijk een onafhankelijke republiek.
Taal: officieel Engels, ook veel Afrikaans, soms Duits en natuurlijk ook inheemse talen (die ga ik nog leren).
Religie: 80-90% is christen, overige vooral traditionele religies.
Vervoer: men rijdt links in Namibie
Geld: 1 Namibische dollar = 1 Afrikaanse rand = 10 eurocent
Exportproduct: diamant (ik hou mijn ogen wel even open)

Nu hebben jullie tenminste een beetje een beeld van Namibie.

• 24 April 2008 - 12:27

Tante Fokje:

Hallo globetrotter,
    Wanneer gaat de grote reis beginnen? Je zult vast genieten van zo'n heel andere wereld. Veel plezier en goede reis.