Deel 2 alweer - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Hilde - WaarBenJij.nu Deel 2 alweer - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Hilde - WaarBenJij.nu

Deel 2 alweer

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

18 September 2008 | Namibië, Rundu

Hoi allemaal,

hierbij alweer mijn 2e bericht. Deze keer op een computer met Afrika-tempo dus ik ben benieuwd of het straks gaat lukken met verzenden. Dan kan ik daarna ook nog even de reacties op mijn vorige bericht lezen. Het kost hier wel zo'n 1,70 euro per 30 minuten, dus maar goed dat ik snel kan typen :-)
Ik was geloof ik gebleven bij de vlucht bij de Vic falls. Dat was echt super! Met een helikopter (helemaal niet eng) eerst boven langs, zodat je goed uitzicht hebt op hoe groot het gebied/rivier eigenlijk is (al is het nu dus heel weinig omdat het de droogste tijd is). Daarna zijn we met de helikopter door de kloof gevlogen met allemaal bochten, dat je helemaal scheef hangt. Ik zat voorin naast de piloot en voelde met net Murdock van the A-team! Wat een ervaring!
Vanuit de vic falls zijn we Zambia uitgegaan met een veerboot. Daar mag per keer 1 vrachtwagen en 1 truck op. Wij mochten meteen door samen met 1 vrachtwagen dus dat scheelt uren wachten. De andere kant op was nog km file van vrachtwagen. Die komen vast dezelfde dag niet meer over.
Bij de grens en ook tussendoor moeten we vaak de truck uit om door een klein badje met desinfectiemiddel te lopen tegen verspreiding van mond en klauw zeer of de long ziekte cppd (of iets dergelijks).
In Botswana zijn we op een campeersite aan de Chobe rivier geplaatst. Heel mooi uitzicht, alleen wel oppassen voor de krokodillen, dus niet voorbij het hekje bij de oever! Ook oppassen voor het wild zwijn op de camping, want die kijkt wild uit zijn ogen.
's Avonds hebben we een bootcruise over de chobe rivier. Dat was echt een super ervaring. Wat een groot gebied en wat een boel dieren die komen drinken. Olifanten, giraffen, nijlpaarden, impala's en ook nog kleine vogeltjes. Zelfs 2 olifanten die in het water aan het spelen zijn met elkaar. Erg bijzonder en ook nog een zonsondergang als toetje.
De volgende ochtend moesten we om 5.15 uur op omdat we om 6 uur met een gamedrive meegingen. Da's dus met een truck op zoek naar wild. Uiteindelijk best aardig wat gezien (hyena, nijlpaard, buffels, gieren bij een karkas) maar geen olifanten voor de auto (en dat terwijl chobe bekend staat om zijn olifanten).
Na de gamedrive een hele lange rit door het noorden van Namibie. Er loopt door de caprivi strook maar 1 lange rechte weg en da's niet echt afwisselend. Maar als beloning sliepen we in een lodge (2 persoonshuisje met een beetje warme douche). Ik voelde me alleen 's avonds niet zo lekker en het eten zag er ook al niet aantrekkelijk uit, dus ik heb maar een klein beetje rijst gegeten. De volgende ochtend maar geen optionele activiteiten gedaan maar heerlijk rustig aan gedaan aan de oever van de rivier.
Daarna begon het wild-kamperen avontuur. 1 dagrugzakje met benodigdheden (1 onderbroek, 1 broek en 1 t-shirt) en dan nog 1 setje aan voor de komende 3 dagen. Eerst met onze truck naar een 4-wheel drive, daarmee vervolgens naar ons basiscamp waar nog wel douches en toiletten waren (en een bar met frisse biertjes). De volgende ochtend met een motorboot naar een eiland, waar onze mokoro's klaar stonden. Dat zijn boomstammen (van kunststof inmiddels) waar je met 2 mensen in kan en wat bagage (tent, slaapzak, rugzak) en dan heb je nog 1 pooler. Onze heette Bo en kon best een beetje engels. In de brandende zon hebben we zo 2 uur gevaren om bij onze kampeerplek te komen. Dat is dus een relatief veilige plek op het eiland waar verder niets is. We hebben een gat gegraven voor de wc, dat waren alle voorzieningen. Wel gelukkig een koelbox met wat drankjes. 's Avonds met de mokoro naar de hippo-pool gegaan waar we nog op veilige afstand wat hippo's hebben gespot en de zonsondergang (die was echt prachtig). Het is in die delta dan wel ontzettend heet, maar ook heeeeeel rustig (je ziet niemand) en het was echt een hele mooie ervaring. Als eten hadden we maispap, de plaatselijke specialiteit die de poolers elke dag eten. Het is een soort smaakloze puree. Om 6.30 opgestaan om vervolgens een bushwalk op een ander eiland te doen. Dan kan er dus elk moment een olifant voor je staan, maar behalve verse poep (nog niet uitgedroogd) en sporen van een luipaard was het niet echt spannend. De olifanten waren inmiddels 2 km verder te zien. Toen de volgende dag weer 2 uur terug met de mokoro en toen waren we natuurlijk blij dat we weer bij het basiskamp kwamen. Lekker douchen, je weet pas hoe fijn dat is als je helemaal bezweet en vies bent geweest zonder douche.
Vandaag zijn we dan weer vroeg opgestaan (5.45) zodat we op tijd hier bij Rundu zijn. Nu dus even internetten en dan vanmiddag nog een village walk: met een plaatselijke bewoner door zo'n klein huttendorpje met uitleg. Ik ben erg benieuwd.
Morgen gaan we ethosha in, dus dan wordt het tijd om de leeuw en de neushoorn te zien. Ook wel in voor wat giraffen.
Ik ben tot nu toe nog niet ziek geweest (behalve 1 avond dus misselijk) en ook nog niet heel verbrand. Wel is het af zien qua hitte, veel water drinken. De lunches en diners die de kok maakt zijn echt heerlijk. Beter dan die in de lodge-restaurant. Hopelijk is het vanavond beter want ook vandaag slapen we in een lodge. Eindelijk weer douchen met shampoo, want die kon niet meer mee in de dagrugzak.
De ansichtkaarten zijn nog niet gestuurd want die ben ik nog niet tegen gekomen. Sms is af en toe mogelijk, maar lang niet altijd. Al met al vallen de voorzieningen niet tegen, want ik kan bijna elke keer wel mijn batterij opladen!
Nou ik ga nog even kijken of er misschien een pharmacy in dit dorp is, kan ik ook nog wat cultuur snuiven.

Groetjes,
Hilde

  • 18 September 2008 - 13:22

    Martine:

    Het lijkt me echt een geweldige ervaring daar in Afrika. Had je in inmiddels al meegekregen dat Oda een gezonde zoon heeft?

  • 18 September 2008 - 13:28

    Hilde:

    De rest is nog niet klaar met typen, dus ik kan nog wel even hier doorgaan.
    Het leven in een tent is tot nu toe prima. Ze hebben per ongeluk een truck gehuurd met matjes erbij en die zijn redelijk dik. Daar overheen leg ik mijn eigen matje en dat slaapt prima. Ik word wel 5x per nacht wakker maar geen rugpijn. Wel zweet ik nogal in de slaapzak en dan voor zonsopgang is het opeens wat frisser. Als de zon eenmaal aan het opgaan is dan beginnen de vogels enorm te fluiten en word ik vanzelf wakker. Eenmaal wakker moet ik vaak naar de wc en is het ook tijd om op te staan. Dus dat komt goed uit! Om 6 uur 's avonds wordt het donker dus het diner hebben we vaak bij het kampvuur in het donker. Dingen die de kok ons voorschoteld zijn bijvoorbeeld tonijn salade, spaghetti bolognese (maarten geen grapjes maken) en kipkluifjes. Vanochtend had ik corvee en heb ik dus meegewerkt aan de wentelteefjes. Erg leuk. De kok is uberhaupt een aardige kerel. Erg geinteresseerd in alles en we mogen alles aan hem vragen, geen probleem. Zo hebben we discussies over politiek (mugabe is een schurk) en over meerdere vrouwen trouwen. Echt wel grappig!
    Het leven in deze groep is gezellig. De stellen kleefden eerst wel wat aan elkaar, echt alles ging met zijn 2-en, maar nu gaat het al beter. Wel maakt iedereen praatjes en helpt iedereen elkaar met opruimen enzo. Dus de sfeer is prima. Ineke (mijn tentgenoot) en ik kunnen het ook goed vinden en de tent is zo opgezet en afgebroken.
    Nu ga ik!

  • 18 September 2008 - 18:27

    Inge:

    Wat een ervaringen! Ik ben jaloers! Mooi dat je huisgenote leuk is (wat een normale naam trouwens voor jouw doen). En wat die spaghetti betreft: ik dacht dat je alleen ging?

  • 18 September 2008 - 18:53

    Carola:

    He Hilde
    Merkte dat ik nog met mijn ouder mailadres in je lijst stond. Had daarom je eerste bericht gemist. Je hebt nog aardig wat internettoegang met 2 berichten in een week. Het klinkt echt allemaal super. Beetje afzien misschien zonder douche maar als je alleen in de bewoonde wereld blijft zie je natuurlijk niks moet je je maar bedenken. Geniet van de rest van je reis, ik kan niet wachten om je foto's te zien.
    Groetjes Carola

  • 20 September 2008 - 13:43

    Laura:

    Ik ben blij dat je net zo'n geweldige vakantie hebt als ik had. Ik ben wel een beetje teleurgesteld: Met mij wilde/durfde je niet in een helikopter over de Grand Canyon. snif. HAHA

    Geniet van de reis en kijk je ogen uit. En denk aan de malariapillen!!!

  • 22 September 2008 - 07:23

    Netty:

    Geweldig meid, ik ben jaloers en Gaaijo met mij. Wat is er mis met spaghetti?

  • 22 September 2008 - 19:49

    Lisa:

    Ik vind spaghetti heerlijk!

  • 23 September 2008 - 08:47

    Arianne:

    mmmm, de volgende keer wil ik ook mee, geweldig wat je allemaal ziet en meemaakt!

    Geniet er nog even van, Arianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Rundu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Oktober 2008

Foto's

04 Oktober 2008

Weer thuis

01 Oktober 2008

Bijna voorbij

24 September 2008

Hollands weer

18 September 2008

Deel 2 alweer
Hilde

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 56821

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 24 Juni 2015

De grootste reis van ons leven

07 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Kroatie

14 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Rondje Ijsland

30 September 2012 - 06 Oktober 2012

Back to Rome

09 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Het wilde westen

08 April 2012 - 14 April 2012

Corsica

17 September 2011 - 10 Oktober 2011

Peru en Bolivia

19 April 2011 - 22 April 2011

Valencia

25 September 2010 - 17 Oktober 2010

Afrika deel 3

29 September 2009 - 22 Oktober 2009

2e keer Afrika

10 September 2008 - 03 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: