Afrika deel 1 - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Hilde - WaarBenJij.nu Afrika deel 1 - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Hilde - WaarBenJij.nu

Afrika deel 1

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

12 September 2008 | Zambia, Livingstone

Hoi allemaal,

nu al een 1e berichtje vanuit afrika, da's sneller dan verwacht. Er is mij beloofd dat ik 3x op de reis kan internetten, dus ik dacht dat ik dan ook maar gebruik ervan moest maken.
De reis is prima verlopen. Voor de vlucht naar Londen was de groep al bijna compleet en er werd meteen gezellig kennisgemaakt. De helft van de mensen is tussen 20 en 30, de andere helft tussen 50 en 60 (groffe schatting).
In Zambia hebben we de douane perikelen vrij snel doorlopen. Iedereen heeft nu een lelijke stempel in het paspoort (als visum). Verder stond de reisleider met truck al klaar, dus we hoefden gelukkig niet met alle bagage te sjouwen.
De 1e dag stond in het teken van rijden. We hebben van 8 tot 6 gereden door een prachtige omgeving. Iedereen had gelukkig wel de gelegenheid gehad (op straat) zich om te kleden, zodat het in de truck net uit te houden was.
Als zakgeld hebben we meteen kwatscha's gekregen (50.000) en die zijn nu bijna op, vooral aan water. Het werd nl 40+ en dan moet je natuurlijk genoeg drinken. Als lunch hebben we gewoon onder een boom sandwich gemaakt: prima geregeld. Onderweg kennis gemaakt met Zambia: da's echt afrika zoals je het je voorstelt: veel bush, huttendorpjes en veel mensen lopend langs de straten. De vrouwen doen vooral het werk, de mannen staan meestal in groepjes te praten of niets te doen.
De laatste 100km was een ware hobbeltocht. Iedereen was helemaal door elkaar geschud, maar gelukkig geen klaag-mensen. En na aankomst hebben we snel geleerd hoe de tent opgezet moet worden. Dat is niet moeilijk, want het is gewoon een leger-koepeltent.
Hier op de campingsite hebben we heerlijk gegeten en een koel biertje ging er natuurlijk helemaal wel in.
Vannacht dan voor het eerst geslapen. Wel redelijk wat wakker geweest door de muggen (bij het opzetten waren ze al naar binnen gevlogen) en ook moet ik enorm wennen aan zo'n dun matje ipv mijn mooie bedje. Maar oke, meer geslapen dan in het vliegtuig dus ik klaag niet en het went vast wel snel.
Mijn tentgenote is trouwens apothekersassistente (da's dan weer toevallig) en prima te hebben.
Vanochtend lekker gedouched (hete douche om de rugpijn weg te werken) en toen naar de victoria watervallen. Aan de zambiaanse kant is niet zoveel water te zien omdat het de droge tijd is, maar we konden wel een enorme wolk aan zimbabwaanse kant zien. Daar zijn we niet heen geweest want dat kostte ong 100 dollar extra aan visumkosten en die 100 dollar heb ik nu geinvesteerd in mijn helikoptervlucht van morgenochtend: 30 minuten vliegen, ook door de kloof zelf! Dat wordt natuurlijk fantastisch! Het wandelen bij de watervallen was ook erg mooi, want we liepen bovenop, waar normaal dus water stroomt. Je kon helemaal tot aan de rand lopen.
Nu ben ik even aan het relaxen geslagen want ik moet wel even bijkomen van de weinige slaap en de hitte. Ik ben nog niet verbrand dus dat scheelt wel! Vanmiddag hebben we een dinercruise over de zambezi die langs de camping stroomt. Lekker eten en drinken, maar niet al te veel te zien geloof ik. Daarvoor moeten we wachten tot over 2 dagen als we in het chobe park een boottocht maken. Wel hebben we vanochtend de 1e olifant gezien, maar echt spannend was dat niet hoor.
Ik ben pas 1 dag hier maar het lijkt al wel een halve week, zoveel indrukken. Het is echt super!
Ben erg benieuwd wat botswana gaat brengen m et het wild kamperen. Mijn zaklantaarn is al kapot (zo'n opdraai-ding) dus dat wordt nog leuk...
Groeten vanuit een luxueuze campingplek!
Hilde

  • 12 September 2008 - 11:41

    Netty:

    Hoi Hil

    Klinkt goed allemaal! Fijn dat je heelhuids bent aangekomen. Dat wild kamperen komt vast goed, je hebt de dolomieten in storm toch ook overleefd!

    Liefs

  • 12 September 2008 - 14:33

    Pa:

    Hoe kan nou die zaklantaarn kapot gaan? Te hard gedraaid?
    Biertje? Grolsch?
    Lijkt me spannend.. met een helikopter...!

  • 12 September 2008 - 17:45

    Inge:

    Wat heb je met die zaklamp gedaan? Lisa gegeven? Dan had je hem niet meer mee hoeven nemen hoor!

    Een olifant is al niet spannend meer: dat zegt genoeg over je indrukken. Veel plezier in de heli.

    Gr, MIL

  • 12 September 2008 - 18:10

    Maarten:

    Kun je de Afrikaanse vrouwen eens nauwkeurig beschrijven?
    En probeer eens uit te vinden hoe het met de motivatie van leerlingen gesteld is daar.

  • 12 September 2008 - 22:18

    Wotuer:

    Je kon best naar Zimbabwe gaan hoor, het is er nu weer allemaal koek en ei sinds vandaag. Alleen is de inflatie nog 10E100 %....

  • 12 September 2008 - 23:10

    Wouter:

    Sorry kwam terug van een borrel *hik*

    Toch jammer als je je eigen naam niet goed spelt :/

  • 16 September 2008 - 18:55

    Tante Fokje:

    Hallo Hilde,
    Ik ben jaloers op je spannende avontuur. Zelf heb ik veel meegemaakt en gezien op reis, maar niet zo avontuurlijk en ver als jij. Heel veel plezier en vooral een goede reis. Groetjes

  • 18 September 2008 - 13:19

    Hilde:

    De afrikaanse vrouwen zijn niet zo veel in beeld. Meestal dikke buik en kind op de rug.
    De leerlingen zijn wel gemotiveerd. 1 van de poolers is student en die hebben we een sudoku uitgelegd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Oktober 2008

Foto's

04 Oktober 2008

Weer thuis

01 Oktober 2008

Bijna voorbij

24 September 2008

Hollands weer

18 September 2008

Deel 2 alweer
Hilde

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 56559

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 24 Juni 2015

De grootste reis van ons leven

07 Juni 2014 - 24 Juni 2014

Kroatie

14 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Rondje Ijsland

30 September 2012 - 06 Oktober 2012

Back to Rome

09 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Het wilde westen

08 April 2012 - 14 April 2012

Corsica

17 September 2011 - 10 Oktober 2011

Peru en Bolivia

19 April 2011 - 22 April 2011

Valencia

25 September 2010 - 17 Oktober 2010

Afrika deel 3

29 September 2009 - 22 Oktober 2009

2e keer Afrika

10 September 2008 - 03 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: