Het rondje nader bekeken - Reisverslag uit Lisse, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu Het rondje nader bekeken - Reisverslag uit Lisse, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu

Het rondje nader bekeken

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

14 Maart 2013 | Nederland, Lisse

Zo, alle bevestigingen zijn binnen, dus tijd om nader kennis te maken met ons rondje ijsland. Van onze reisorganisatie askja hebben we een mooie dominicus reisgids gekregen, dus de echte voorbereiding kan beginnen. Maar om jullie (en onszelf) alvast een voorproefje te geven hebben we wat voorbeeld rondjes van ijsland bekeken en daaruit ons 'ongeveer-programma' vast gesteld.

Deel 1: 14 juli t/m 22 juli
We vliegen op Keflavik en komen s avonds laat aan. Gelukkig hebben we een hotel vlakbij. En wat voor hotel, op bookings een cijfer 9,5! Dus dat moet wel wat zijn....al zijn we er maar 1 nachtje. Na het ontbijt en het genieten van de gratis koffie met uitzicht over de haven, worden we om 12 uur opgehaald om naar onze kampeerauto te worden gebracht, ons onderkomen voor de komende 2,5 week (zie foto 3, ik krijg de fotos niet in de goede volgorde).
Deze 2e dag besteden we uiteraard aan boodschappen en een eerste kennismaking met ijsland door wat lavavelden te bezoeken.
Dinsdag gaan we dan echt goed van start met de gouden cirkel (180 km vol hoogtepunten). We bezoeken thingvellir (kloof tussen amerika en europa, zie foto), geysir (tja, geisers dus....zie foto) en gullfoss (een van de grote watervallen van ijsland, zie foto).
De volgende dag hebben we een dure excursie geboekt naar een supermooi gebied, dat alleen met een 4wd te bereiken is (en die hebben we niet). We gaan in 12 uur net een superjeep langs een waterval, een explosiekrater, de vulkaan Hekla en uiteindelijk komen we in Landmannalaugur en dat is echt super! (Zie foto).
Na deze lange dag, gaan we beginnen aan ons eigen rondje langs de ringweg. Via de zuidkust rijden we naar Vik, waar we papegaaiduikers kunnen zien en naar Kirkjebaejarklauster (kerkje bij het klooster, zo moeilijk is ijslands dus niet).
Ook rijden we langs Skaftafell, met zijn grote gletsjer en bloemetjes...wandelingen maken dus.
Uiteindelijk komen we een van de volgende dagen aan bij het gletsjermeer Jokulsarlon (zie foto), bekend van de james bond films. Afhankelijk van het weer blijven we hier een hele dag...want dit willen we natuurlijk het liefst met mooi weer zien en bv met zonsondergang of opgang.
Daarna hebben we als het goed is nog 2 dagen om langs de fjorden aan de oostkust naar Myvatn te rijden. In totaal is dat nog iets meer dan 400 km, met geen grote excursies maar gewoon genieten van de uitzichten en de dorpjes. En evt al een bezoek aan Namaskard (zie foto) met al zijn kleurtjes en gepruttel.

Deel 2: 23 juli t/m 31 juli
In Myvatn hebben we weer een excursie geboekt naar de vulkaan Askja. Ook dit is zonder 4wd niet te doen. Ook deze excursie duurt weer lang, 11 uur en we gaan het binnenland in op zoek naar de ingezakte krater van de Askja (zie foto) en genieten van het maanlandschap er om heen.
De volgende 2 dagen verkennen we het gebied rond Myvatn, met de diamantroute langs de schitterende canyon Jogulsargljufur en de waterval dettifoss (zie fotos). Maar ook kunnen we wandelen in lavagebieden.
Als we weer de ringweg vervolgen komen we langs Godafoss, weer een parel van een waterval (zie foto). Als het weer het toelaat besteden we een dag aan het bezoeken van het eiland Grimsey, maar de boottocht duurt 3 uur enkele reis, dus de zee/oceaan moet niet te ruig zijn. Grimsey ligt op de poolcirkel, dus het zou wel gaaf zijn om even in officieel poolgebied te zijn...
De rest van de dagen besteden we aan de westkant van ijsland. afhankelijk van hoeveel tijd we nog hebben, rijden we een stukje de noordwest fjorden, of alleen naar de basaltrots Hvitserkur (zie foto) of in 1x door naar Snaefellsnes, het schiereiland in het zuidwesten. Hier zijn veel leuke kustplaatsjes, vogels, wandelingen en uitgestrekte gebieden (zie fotos). Dus daar vermaken we ons ook best wel.
Terug naar Reykjavik gaan we door Reykholtsdal, lieflijk met veel hete bronnen en natuurlijk nog een waterval Hraunfissar (zie foto). De laatste dag maken we een foto van de beroemde kerk in Reykjavik, maar we worden om 12 uur opgehaald om de auto in te leveren en s middags vliegen we weer terug naar Nederland. Dan hebben we nog precies 4 dagen pm alle fotos te bekijken....want dat zijn er vast gigantisch veel...

Nou tot zover de voorbereiding...op de ipad een countdown app geinstalleerd omdat deze pagina het niet doet: nog 121 dagen (2914 uur....). Tijd genoeg om al die onuitspreekbare namen in mijn hoofd te stampen, zou je zeggen.