Platgespoten - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu Platgespoten - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hilde - WaarBenJij.nu

Platgespoten

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

28 Februari 2008 | Nederland, Zwolle

Vanmiddag had ik een afspraak om vaccinaties te laten zetten voor mijn reis. Als je als Achmea-verzekerde dit 100% vergoed wil krijgen dien je dit te laten doen door Meditel. Gelukkig zit Meditel in Zwolle, dus dat is lekker gemakkelijk. Qua kennis heb je niet zoveel aan zo'n "gespecialiseerde" basisarts, want alles wat hij zegt had ik zelf ook al op internet uitgezocht (al denk ik wel dat een gewone huisarts er wel wat minder van af weet).
Behalve een DTP-shot heb ik nu ook een hepatitis A en B-shot gekregen. Eigenlijk zou hepatitis A ook wel genoeg zijn, want hepatitis B krijg je alleen als je daar met besmette naalden geprikt wordt en die kans acht ik niet zo groot. Maar het voordeel is wel dat ik beroepsmatig nu gewoon met mijn hand in de gebruikte diabetes-naalden kan grijpen, want ik heb geen kans meer op hepatitis B (wel op bv AIDS maar dat is bijzaak).
De arts keek helemaal vreemd op toen ik zei dat ik de malaria-tabletten nog niet mee wilde, maar hier graag een recept voor wilde (net als voor de herhaal-injecties die nodig zijn). Hij zag dat eigenlijk niet zo zitten, totdat ik verklapte dat ik apotheker was. Behalve dat ik alles zo uit de la kan halen, vind ik het ook principieel niet echt goed dat je malaria-tabletten uit geeft 6 maanden voor vertrek. Ook al teken ik dat ik nu geen geneesmiddelen gebruik, over 6 maanden kan dat heel anders liggen en dan wordt er dus niet meer op gecontroleerd of dit wel samen met de malaria-tabletten gebruikt kan worden. Het rechtstreekse contract van Achmea met Meditel zorgt dus voor lage tarieven, maar niet altijd voor betere zorg. Uiteindelijk heb ik mijn receptje gelukkig wel gekregen en omdat er een stempel van Meditel op staat krijg ik het alsnog vergoed.

De andere voorbereiding die momenteel plaatsvindt is het volgen van de reisgenoten-lijst. Op dit moment is er nog maar 1 plek vrij. We staan nu op 11 vrouwen en 8 mannen. Ik ben nog steeds de enige alleenreizende: op zich prima want dan heb je in je eentje de beschikking over je tent/kamer maar ik moet er niet aan denken dat ik dan ook in mijn eentje in een tent lig bij het wildkamperen met nijlpaarden in de buurt....dus ik hoop stiekem toch op nog boeking van een alleenreizende vrouw.

Nieuws uit Namibie zelf verneem ik via een internetkrant (in het Afrikaans, dus redelijk te volgen): het regent in het noorden pijpe(n)stelen en daardoor zijn er de nodige overstromingen. Hebben ze eindelijk regen, is het weer iets te veel...

• 28 Februari 2008 - 13:05

Hilde:

Sorry dat jullie steeds 2x een mailtje krijgen van een update, dat komt doordat ik dan per ongeluk op "back" heb gedrukt.

• 02 Maart 2008 - 21:28

Marieke:

Bang voor nijlpaarden bij je tent???
    Volgens Animal Planet doen ze niets anders dan douchen, dus dat loopt wel los ;-)